Belmina Omerhodzic
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som förstelärare med särskilt uppdrag inom IKT, på Stenkulaskolan i Malmö. Jag undervisar i SO och engelska i årskurs 7-9. Mitt klassrum är ett inkluderande klassrum, här finns plats för alla elever oavsett bakgrund, funktionsvariation eller språklig sårbarhet. I ett och samma klassrum undervisar jag elever som befinner sig på flera olika kunskapsnivåer och för mig blir det viktigt att möta alla där de befinner sig och där ser jag stora framgångar med att jobba språk- och kunskapsutvecklande med användning av IKT som accelerator.
– Jag är även certifierad Apple Distinguished Educator och Apple Professional Learner Specialist. För att nå ut till fler om hur man kan använda IKT som accelerator delar jag med mig av tips på Instagramkontot @Belmina.o_edu
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag utgår alltid från mina elever och deras intressen. “Know me before you teach me” är ett levande motto för mig. Känner vi till våra elevers behov, förutsättningar och framtidsvisioner så kan vi skapa ett lustfyllt och meningsfullt lärande för dem. Därmed skapar jag precision i pedagogiken, differentierade uppgifter som tillgodoser elevernas behov men som ändå har samma mål.
– Utifrån samlad data, både kvalitativ och kvantitativ, ger jag eleverna anpassade och varierade uppgifter. Med de digitala verktygen som stöd får eleverna en möjligheten att ta till sig samt visa kunskaper på sättet som passar dem bäst. Detta kan då vara i form av text, ljud eller bild, att redovisa på olika sätt, använda AI som studieteknik etc.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Övergripande i mitt uppdrag har jag tagit fram en treårsplan, som kontinuerligt följs upp och utvärderas. I mitt IKT-uppdrag lyfter jag fram den digitala kunskapen på skolan och detta på olika nivåer. Jag gör detta genom: nära handledning till olika lärarteam, praktiskt stöttning kring att få in IKT i deras pedagogiska planeringar samt auskultationer och feedback till teamet för att de ska kunna jobba vidare.
– En del av mitt uppdrag som förstelärare är också att höja undervisningskvalitén på skolan. Enligt Hatties metaforskning får både målinriktad undervisning samt inspelning av egen undervisning med reflektion kring sin egen praktik mycket höga resultat. Vi har haft svårt på skolan att rent logistiskt få till klassrumsobservationer och därför har jag drivit fram att alla på skolan med hjälp av Ipad ska filma början av sina lektioner och specifikt hur vi arbetar med lärandemål och uppföljning för att sen i grupp reflektera kring kollegor.
– Vi har på skolan som Non-negotiable att all undervisande personal ska vara certifierade som Apple Teacher, detta stöttar jag dem i genom bland annat workshops. När man är certifierad Apple Teacher går man vidare till workshop “Stenkulaskolan can create” som är en inspirerande workshop i hur man använde IKT som accelerator samt hur man jobbar språk- och kunskapsutvecklande genom digitala verktyg för att nå alla elever.
– Flera gånger per termin håller jag inspirerande och stöttande workshoppar samt Teach Meet för att dels inspirera med nyheter inom det digitala, så som AI-verktyg, men även för att stötta lärares lärande under loppet av hela läsåret.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– För att eleverna ska lyckas och för att vi ska lyckas nå våra elever är det av största vikt att vi känner våra elever, deras behov men också deras förutsättningar. Detta för att man ska kunna individualisera uppgifter samt skapa meningsfullt lärande för eleverna på det sätt som passar dem.
– Jag försöker alltid hitta olika sätt att tänka, utanför boxen, för att möta eleverna och för att skapa verklighetsförankrade uppgifter som ger eleven möjlighet att träna framtidsförmågor. Med hjälp av de digitala verktygen skapar jag möjligheter för eleverna att arbeta kreativt och innovativt. Därmed skapas det fler möjligheter för alla elever att lära och visa sina kunskaper på olika sätt. Med hjälp av de digitala verktygen kan jag erbjuda mina elever differentierad undervisning då olika elever kan arbeta med samma uppgift fast med olika stöttning beroende på deras individuella behov. Vilket bidrar till att även mina elever, som tillhör ett socioekonomiskt utsatt område, får en likvärdig utbildning men som inte måste vara likformig!