Carina Dahlin

Foto Carina Dahlin

Carina Dahlin

Vintergatans förskola
Jönköping

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är förskollärare/IT pedagog på Vintergatans förskola och jobbar nu med 3-5 åringar. Jag har jobbat med IT och små barn sedan 1994 då jag var med i projektet Datorn i förskolan som HLK genomförde i Jönköping. 1995 var jag med och representerade projektet på Telecom mässan i Geneve. Jag har föreläst kring små barn och datorer och varit med genom hela uppbyggnaden av datorer i skolan/förskolan. Under hela mitt yrkesliv har jag fått förmånen att ha rektorer som trott på att IT är utvecklande för våra barn och gett resurser för att kunna utveckla. Jag jobbade på den förskolan i Jönköping som först fick en Active board och har utvecklat användandet av detta fantastiska verktyg som numera innebär en Clevertouch. Jag försöker hitta det verktyg som bäst passar i den röda tråden som vi har i vårt arbete med barnen. Att jobba med IKT är bara ett verktyg och erbjudande som vi har till barnen bland alla andra. Allt ska bilda en helhet så att barnen har många ingångar för lärande.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Vi jobbar mycket digilogt. Vi använder oss av både digitala redskap och analoga redskap. Vi jobbar både konkret och abstrakt. Ex jobbar vi med fonem så tittar vi på filmer, gå ut på promenader och letar och tar kort, skriver på Clevertouchen, känner på träsiffror, jobbar med appar. Det är viktigt att blanda olika aktiviteter och låta barnen göra och lära på många olika sätt. Den röda tråden som genomsyrar projektet/temat är viktigt. Att gör leklådor som passar till temat gör att barnen kan leka och lära själva tillsammans med en kompis. Detta gör att de kan befästa de kunskaper som vi vill förmedla på ett lekfullt sätt. Samt att barnen känner att det är meningsfullt och roligt det vi gör. Vi jobbar både i helgrupp och smågrupper, samt enskilt. Det digitala verktyget lyfter verkligen temat. Vi lägger in mikroskopsägget, blue booten, green screen, Ipad, Clevertouch. De digitala verktygen finns precis som allt annat att välja på och är en naturlig del av våra saker på förskolan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
­
– Vi har en IT grupp som har representant på varje förskola på vårt område som de kan vända sig till med sina frågor. Vi som IT pedagoger kan ge tips om hur de kan använda de digitala verktygen i temat. Vi finns som stöd om de behöver hjälp

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
Jag såg redan i användandet av Active boarden vilket lyft det blev. Ett exempel är några barn som hade svårt att rita på små papper och valde sällan att rita. Men efter att fått stå och rita på den stora tavlan, så såg vi att de oftare började välja att rita på mindre papper. Därför väljer jag Clever touchen. Alla ser. Vi kan göra det vi säger konkret genom att rita och skriva på den. Vi lyssnar på sagor från Polyglutt, där vi också kan tysta boken och läsa själva. Att barnen ritar bilder på den som vi sedan skriver ut. Det är viktigt att visa att det barnen gör är bra. De ska känna sig kompetenta i det vi erbjuder och att då skriva ut eller ställa ut produkter som barnen gjort på ett fint sätt –  det gör att barnen inser att de är viktiga. Clever touchen är också ett viktigt reflektionsverktyg där både barnen och vi kan visa och samtala om saker.