Caroline Härgestam Arvidsson
Presentation
Nominerad som en del av AI-gruppen vid Dragonskolan i Umeå.
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som gymnasielärare (i ämnena svenska och svenska som andraspråk) på Dragonskolan. Jag har varit en del av Dragonskolans AI-grupp sedan uppstarten under höstterminen 2023.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För mig har det varit värdefullt att vara en del av Dragonskolans AI-grupp för att dels få bolla mina egna idéer och tankar kring implementering av AI i mitt klassrum, och dels för att få inspiration av mina kollegor kring hur de använder AI i sin undervisning.
– Som lärare har jag också känt mig trygg i att jag kunnat luta mig mot de riktlinjer kring AI som vi i AI-gruppen tagit fram, något som gjort att jag faktiskt vågat använda mig av mer AI i min undervisning. Det hade jag nog inte gjort om jag inte haft ett ”regelverk” att luta mig mot. Över lag har detta också varit den respons som AI-gruppen fått från andra lärare på skolan, och även från andra verksamheter som fått ta del av dessa riktlinjer. För att våga använda AI i och utanför klassrummet behöver man dra upp riktlinjer kring hur det ska användas.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– AI-riktlinjerna presenterades för våra kollegor på Dragonskolan i början av vårterminen 2024. Dessa presenterades i arbetslagen av rektorer, arbetslagsledare och en representant från AI-gruppen. Vi har efter dessa riktlinjer presenterats arbetat i grupper för att ta oss an det fortbildningsprojekt som implementeringen av AI på skolan innebär. Jag tillhör en arbetsgrupp som jobbar med att ta fram ”säkra” och samtidigt varierande examinationsformer.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Det har varit fantastiskt att vara en del av en grupp som arbetat mot samma mål: att undersöka hur AI kan användas i undervisningen på ett säkert sätt. De riktlinjer vi har skapat har varit användbara för vår skola, och för de skolor som tagit del av dem. Vi ser att fortbildningsbehovet inom detta fält är stort, och därför kommer också AI-gruppen arbeta vidare under detta läsår: för att öka kunskapen och få fler lärare att våga testa AI. Inte för att det per se måste användas i undervisningen, men för att alla lärare behöver förstå vad det handlar om.