Edmund Albinsson

Foto Edmund Albinsson

Edmund Albinsson

Astrid Lindgrens skola
Vimmerby

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– 51 år och jobbar med undervisning i fysik och matematik på ett högstadium.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Många elever får en ingång när vi jobbar med programmering i matten. Det finns ett intresse hos vissa. Andra kanske stöter på något helt nytt och får något att jobba med. Programmeringen blir också ett slags teoretiserings/abstraktions-moment.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De digitala verktygen underlättar för att lägga upp genomgångar och annat material. Lärarrollen blir tydligare för jag kan hålla genomgång utan att ha med tavelpenna, utan att vända ansiktet mot tavlan för mycket och utan att elever behöver skriva av. En genomgång blir ändamålsenlig med förinscannat material.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Den här våren var de digitala hjälpmedlen viktiga på ett kritiskt sätt. Plattformen gjorde det möjligt att hålla en hög servicenivå till eleverna så att de hade möjlighet att vara corona-hemma och ändå inte hamna mycket efter. Samtidigt ger de digitala hjälpmedlen stora möjligheter för lärare att presentera sin planering för eventuella vikarier.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– 7stones.com har jag använt i många, många år för att visa grafiskt grundläggande fysikaliska modeller, mest kinetisk gasteori som elever ska lära sig. Man kan då lyfta fram fysikens grundvalar och diskutera i klassen. Funkar bäst i Explorer.