Elin Jakobsson
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 33 år och har arbetat som förskollärare sedan 2013. I den undervisning jag bedriver låter jag analoga och digitala verktyg mötas. Det bildar en helhet och blir ett komplement till varandra. Jag vill att hundraspråkligheten ska genomsyrar barnens utbildning och undervisning. Där olika estetiska uttryckssätt får möta varandra och där digitala verktyg fått tagit en tydlig plats.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom användning av digitala verktyg kan jag erbjuda barnen en annan form av undervisning. Vi kan hamna i olika världar med hjälp av projicering, vi kan skapa våra egna filmer och med det digitala mikroskopet kan vi komma nära och se saker vi inte med blotta ögat skulle kunnat upptäcka innan. Det medför även att vi kan undersöka nya detaljer. Undervisningen anpassas efter alla barns olika och specifika behov.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktyg har öppnat upp för möjligheten till dokumentation på ett mer tillgängligt sätt. Lärplattan finns med vid planering, reflektion och undervisning. Lärplattan skapar nya förutsättningar att tillägna sig och söka efter ny kunskap på tillsammans med barnen. Den finns tillgänglig under hela dagen. Genom projicering kan vi förändra barnens lärmiljö på några sekunder. I undervisningen med digitala verktyg skapas nya tankar och hypoteser hos barnen som vi kan jobba vidare med tillsammans.
Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Vi har fått skapa nya vägar för att möjliggöra kollegialt lärande och det genom digitala tvärgruppsreflektioner. Det har även medfört att det på ett lättillgängligt sätt fungerar att mötas många människor. Vi har i större utsträckning använt digitala verktyg utomhus så som projicering, musik och digitalt mikroskop vilket har vart positivt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– För att få en likvärdig förskola där vi alla kan möta barnen utifrån lika förutsättningar behöver alla vara med på samma tåg. Vi har skapat en digital enkät där alla medarbetare får svara på frågor utifrån sin egen digitala kompetens. På så sätt kan vi utvärdera och se vart vi behöver lägga vårt fokus för att skapa en grund för likvärdig digital kompetens för alla medarbetare.
– Att digitala verktyg kan skapa det där lilla extra och en ny dimension i undervisningen är något jag brinner för. Så genom att de digitala verktygen får en tydlig plats i undervisningen skapas även många tillfällen för kollegialt lärande där vi tillsammans kan inspireras och sprida kunskapen vidare till varandra.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– En av mina favoriter är projektorn. Genom att använda projicering skapas möjlighet att förändra en lärmiljö och hamna på en annan plats i så väl lek som i projekt. En annan favorit är det digitala mikroskopet som möjliggör att vi kan undersöka och förundras tillsammans över sånt vi inte kunnat se innan.