Ellinor Hallerström

foto Ellinor Hallerström

Ellinor Hallerström

Vattentornets förskola, Centrums förskoleområde
Södertälje

Presentation

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
– Legitimerad förskollärare sedan 2012. Jag arbetar inom Centrums förskoleområde där jag är områdets IKT-ansvarige och avdelningsansvarig för vår yngsta barngrupp på förskolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– De digitala verktygen ger oss fler möjligheter till utforskande och undersökande. Vi jobbade mycket under förgående termin med analoga och digitala likheter och olikheter.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Ett sätt för alla barn att kunna uttrycka sig utifrån sina förutsättningar och vara delaktiga i ett sammanhang. Samt ett sätt för mig att nå ut till mina kollegor trots att vi befinner oss på olika platser.
Genom att skapa lathundar för mina kollegor ges dom möjligheten till att själv testa på i lugn och ro och förhoppningsvis höja lägstanivån för de digitala verktygen.

Hur ser du på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Det gav oss en tydlighet i att vi pedagoger behöver bli bättre på att stötta varandra och dela med oss av goda exempel. För att höja nivån på digitalisering i förskolan.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Polyglutt ligger mig varmt om hjärtat då de ger både individen och gruppen en stund tillsammans där vi kan leva oss in i böckernas värld. Förra terminen fick vi ett barn till gruppen som inte kunde svenska men genom Polyglutt kunde vi ge henne möjlighet till att följa med i boken fast på ett språk som hon förstod. Polyglutt läste på hennes språk och jag läste i efterhand på svenska.
Bookcreator använder vi oss mycket av under förgående termin för att samla ihop barnens tid på förskolan och lämna kvar något till yngre grupper att undersöka och utforska vidare. Vi jobbade väldigt mycket med mysterium under våren och spelade Lasse-Majas fånga tjuven både analogt och digitalt. Vi pedagoger skrev upp ledtrådar till barn och gav dom en analog spelplan lik den digitala.