Eva Bida

foto Eva Bida

Eva Bida

Torekällgymnasiet
Södertälje

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en tvåbarnsmamma med ett stort intresse för fysisk aktivitet av alla slag. Jag är förstelärare och undervisar i Idrott och Hälsa samt Naturkunskap. Dessutom driver jag ett antal projekt på min skola kring värdeskapande lärande.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Elever med stort behov av stöttning, med eller utan NPF, gynnas av IT. Det underlättar och stärker elever. Framför allt så kan det vara avgörande för elever om de lyckas i skolan eller inte, IT-stödet är alltså ett nödvändigt verktyg.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– För mig skapar digitala verktyg en större bredd i min lärarroll, det gör det därför lättare att skapa en differentierad undervisning med fokus på varje individs behov. Då digitala verktyg möjliggör att allt kan samlas på ett ställe så underlättar detta väldigt mycket för mig som lärare i frågor som planering, skapande av uppgifter, formativ bedömning samt kommunikation med elever.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Denna vår har ”tvingat” oss i skolan att fördjupa oss i olika verktyg som vi tidigare bara krafsat på ytan på. För mig personligen har det varit väldigt roligt och utmanade då jag till fullo har fått testa olika verktyg och pedagogiska metoder. Det finns många saker vi kan ta med oss tillbaka till den fysiska undervisningen där det på ett bra sätt måste balanseras in. Jag tror att just dessa kunskaper vi har fått kan skapa andra dimensioner i undervisningen och ge eleverna en större bredd i exempelvis bedömningssituationer och inlärning.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Ett bra sätt att följa upp och bearbeta teoretisk kunskap med fysisk aktivitet är ActiveQuiz. Eleverna går x antal km och får frågor efter x antal m som eleverna kan diskutera och reflektera. Efter genomförd aktivitet får man bra redogörelser av svaren för vidare diskussioner i klassrummet. Fungerar även bra som exitticket.
Andra bra verktyg är:
• Forms: Är ett bra verktyg för korta eller långa exittickets där man kan fånga upp elevernas lärande och behov av hjälp och stöd.
• Sharepoint: Använder jag både för att samla information kring ett ämne på ett och samma ställe men även för att göra tydliga och avgränsade uppgifter för elever med NPF.
• PolarGoFit: Är ett verktyg för insamling av elevernas pulsdata. Med hjälp av denna data kan sedan eleverna analysera och reflektera kring sin egen hälsa och välbefinnande.