Ewa Söderström
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Makerpedagog för enheten Rissne/Hallonbergen och barnskötare med barnens bästa i fokus.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I min undervisning strävar jag efter att stimulera alla barn oavsett deras kunskapsnivå. Vi använder till exempel bildstöd och AKK för att skapa en inkluderande miljö där alla barn kan delta och kommunicera oavsett språk eller kognitiva förutsättningar. En annan del är att Maker-kulturen och digitala lärverktyg är integrerade och inkluderande i vår verksamhet. Det finns många verktyg, både digitala och analoga, för att jobba med digital kompetens och skapande hos oss. Ett rikt utbud av verktyg möter barn med olika intressen – vilket skapar en dynamisk miljö där barnen kan utforska och utveckla sina färdigheter.
– Vi uppmuntrar barnen att experimentera och lära sig av sina misstag, vilket främjar kreativt tänkande och problemlösning. Samarbete är också central, då barnen lär sig att dela idéer och lösa problem tillsammans. Vår filosofi är att skapa en inkluderande och mångsidig miljö där varje barn kan växa och trivas, med hjälp av lärverktyg och strategier som bildstöd och AKK.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Att ha en Makerpedagog för varje enhet med regelbundna möten med utvecklingsledare och projektsamordnaren är en utmärkt strategi. Makerpedagogen är en länk mellan enheterna och Kvasar Makerspace, vilket ger kollegorna tillgång till kreativa idéer och material. Vi har en inspiratör per bas (2 avdelningar utgör en bas) som träffas regelbundet på möten och workshops om digital kompetens och teknik, vilket skapar en inre cirkel av kunskap. Inspiratörerna delar sina erfarenheter med kollegiet, vilket sprids ut till alla delar av organisationen och till barnen.
– Vi strävar efter en kultur där delning och lärande prioriteras, vilket är avgörande för att få med hela kollegiet i detta förändringsarbete. När kollegorna känner sig bekväma med nya digitala verktyg och metoder, är de mer benägna att använda fler lösningar och lärverktyg i sin undervisningen – och på så sätt kan de möta alla barns behov av ett omväxlande lärande.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Utifrån barnen egna intresse genomförde jag ett terminsprojekt om Minecraft. Någonting jag inte hade någon erfarenhet av. Projektet var tvärdisciplinärt och inkluderade berättelser utifrån den spelvärlden, gestaltningsövningar framför greenscreen, problemlösning när vi konstruerade och återskapade olika spelmiljöer i Lego. Barnen diskuterade olika världar, miljöer, föremål och personer utifrån Minecrafts berättelser och spellogik, vilket jag vidareutvecklade till undervisningstillfällen. Till exempel när barnen pratade om odling, odlade vi tillsammans. När barnen pratade om lava skapa vi vulkaner av bakpulver, vinäger, diskmedel och karamellfärg i sandlådan och så vidare.
– Barnen fick själva testa idéer, lösa problem och reflektera vilket ger barnen en stark grund för ett livslångt lärande och utveckling – utifrån deras upplevelser av ett spel på sin fritid. Det handlar om att tillvarata barnens intressen, ta deras lärande på allvar och lyssna på deras berättelser. Och i detta fall fick vi barn att läsa böcker och jobba med bokstäver utifrån denna rika spelvärld.