Helena Perlskog

Helena Perlskog

Lindskolan, anpassad grundskola
Huddinge

Presentation

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är lärare i anpassad grundskola

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
I min undervisning utmanar jag eleverna att utvecklas både socialt och kunskapsmässigt. Jag ansvarar för en åldersblandad klass där det är viktigt att nivåanpassa lektioner och dela upp eleverna i mindre grupper. Dagbok skrivs och mailas digital av eleverna i appen Skolstil som läses av vårdnadshavare.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Under skoltid och vidare under fritidstid används Widgitplattor som ett digitalt hjälpmedel för att stödja elevernas verbala kommunikation. Eleverna på skolan möts även av ett digialt bildstöd (Widgit online) som förtydligar allas scheman som används både individuellt och i gruppsammanhang.

– Vi arbetar tätt i vårt lärarlag för att alla ska kunna ta del av varandra idéer och material som vi skapar. På våra gemensamma studiedagar arbetar ges tillfällen för personal att hålla sig uppdaterade kring vårt digitala arbete så vi kan säkerställa att vi arbetar åt samma håll.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Min undervisning bygger på den tydliggörande pedagogik som hela skolans inlärning vilar på. Mina elever som har en talad kommunikation tar in kunskap genom då vi använder inläsningstjänst. Här ingår exempelvis Begreppa som ett digitalt verktyg.
Utifrån vårt tematiska arbetssätt väver jag kunskapsmålen utifrån läroplanen Agr 22.
Här får mina elever till en fördjupad kunskap då eleverna möter det valda temat både i de teoretiska och praktiska ämnena.