Jacob Mortensen

Jacob Mortensen

Innovitaskolan Johanneberg
Göteborg

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Musiklärare, IKT-pedagog och digitaliseringsinnovatör.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Musikämnet är till sin grund byggt så du kan samspela på olika nivåer. Eleverna utvecklar sina förmågor individuellt, ibland med hjälp av digitala verktyg, gamification och instruktionsfilmer, men också genom att vi tränar tillsammans genom att spela till samma musik men på olika sätt, med olika svårighetsgrad. Genom att vi även använder skoldatorn som instrument ökar också likvärdigheten samt vårt kompensatoriska uppdrag.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I egenskap av digitaliseringsinnovatör har jag tillsammans med en arbetsgrupp tagit fram en digital progressionsplan som ska genomsyra hela vårt arbete på samtliga skolor. Knutet till denna jobbar vi även med en idébank, säkerställande av adekvat digital kompetens bland våra kollegor samt produktion av en workshopserie där vi inspirerar och driver skolutveckling inom det digitala området. Precis som i arbetet med eleverna är det viktigt att alla ska kunna delta utifrån sin nivå och få utmanas där man befinner sig.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– I tider av AI och ett paradigmskifte inom skola och undervisning vill jag slå ett slag för en bra berättelse. Det finns utifrån min erfarenhet ingenting som fångar elever lika bra och som skapar krokar att hänga upp andra kunskaper på. Som när vi lär oss om rasmotsättningarna i USA genom Bob Dylans ”Hurricane” eller Billie Holidays ”Strange Fruit”. Där är tekniken inte än och det är detta som i min mening definierar en bra lärare – förmågan att fånga med en gripande story.