Jenny Pettersson
Presentation
Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat på Lindskolan i 11 år med elever som har autism och intellektuell funktionsnedsättning, där mina elever läser mot ämnesområden. Jag har läraransvar för en klass med elever i år 5-9.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Vi behöver anpassa allt material efter varje enskild individ. Vi använder dagligen digitala verktyg då detta är en del av vår vardag. I widgitplattorna använder vi oss av allt från scheman till lektionsupplägg samt dagbok som går mellan skola och hemmet.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett tätt samarbete där vi i lärarlaget till exempel delar lektionsupplägg med varandra. Vi har gemensamma teman och möten för att hela tiden underlätta vårt arbete. Vi delar upplägg på google drive och sparar på så sätt vår tid samt får en gemenskap genom hela lärarlaget. Hela skolan arbetar dessutom gemensamt i ett forskningsprojekt där vi haft ett givande samarbete kring digitala hjälpmedel och kommunikation.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Widgitplattan är ett av våra kommunikationsverktyg. Vi ser en stor utveckling i kommunikationen via widgitplattorna då detta verktyg är något som intresserar våra elever och samtidigt är ett verktyg som är lättillgängligt.