Joakim Flink
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är AI-pedagog och ansvarig för Sveriges teknikspetsutbildning mot smarta system och produkter. Vi integrerar AI, VR och IOT som del av vår lärprocess och bygger coola applikationer helst till samhällsnyttan som utbildning för hjärtoperation för sjuksköterskor i VR, men ibland också med stora företag, startups och universitet.
– Jag hjälpte skolverket att ta fram den nya AI kursen för gymnasiet och var också inblandad i programmering i grundskolan. När jag inte är på gymnasiet åker jag runt och inspirerar och hjälper andra skolor dra nytta av AI som ett pedagogiskt redskap. Jag är också en av grundarna till EHT-Kollen vilket är ett digitalt samarbetsverktyg för elevhälsan med mål mot 0 tolerans för psykisk ohälsa och självmord i skolan .
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Vi använder mycket AI för att anpassa hur vi arbetar och så alla får materialet till sig på ett sätt som passar dem. Vi testar med anpassade information från språkmodeller utifrån var och ens kognitiva profil och mycket annat. Vi ser det som en resa vi gör tillsammans lärare och elever. Vi testar att använda VR som extra anpassning för att till exempel skärma av eller görs Idrott roligare.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har haft AI-föreläsning och workshop, och på min avdelning arbetar vi med öppna klassrum och ämnesintegrerat. Vi äger alla eleverna skolgång tillsammans, inte separat.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Jag tycker AI är fantastiskt bra som hjälpmedel i skolan om man lär eleverna använda det rätt som en assistent. Att arbeta projektbaserst och i team som vi alltid gör stärker elevernas samarbetsförmåga och förståelse för att laget alltid är bättre än jaget. Utbildning ska vara roligt och en gemensam resa och det handlar om varje elevs unika utbildning och hur den sker bäst.