Frida Bergström

Foto på Frida Bergström

Frida Bergström

Guldkroksskolan
Hjo

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har jobbat som lärare på högstadiet i dryga 20 år, och har väl aldrig egentligen släppt taget om katedern, oavsett vilka vindar som blåst i skolsverige. Min övertygelse är att elever lär sig allra mest genom föreläsning och dialog i klassrummet. Att ingen ska bli sittande ensam med en bok, eller platta/Chromebook, utan att eleverna känner en trygghet i att de har varandra och mig att tillgå. Ett ständigt samarbete.

– Jag är också helt övertygad om att hjärnan minns allra bäst om vi formar ord med en penna i en skrivbok jämfört med att klicka på en plastbit på ett tangentbord, och jag ser Anders Hansen som en stor inspirationskälla. Jag använder mig också av mycket bilder på mina tavlor/whiteboards, eftersom vägen in till långtidsminnet via bilder är bredare och mindre trång än den med bara text.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag finner väl att sidor som nomp.se där repetitiva uppgifter för att befästa metoder och sätt att lösa uppgifter är bra, eller att öva på multiplikationstabeller för att automatisera, eller att fylla i självrättande uppgifter som till exempel delarna i hjärnan, ja till det använder jag IT. Jag skapar också Kahoots ibland för att variera enklare examinationsformer.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De sidor/appar jag använder mig av gör ju att jag kan få en överblick av vad eleverna kan, och jag har gått över till att dokumentera digitalt i stället för att skriva i min kalender alla resultat, men jag rättar tusen gånger hellre en hög med pappersprov än att sitta och bläddra igenom 25 laborationsrapporter på datorn. Jag kan se fördelar med sammanställningar som sagt, men nej, jag kan inte säga att det förändrar min lärarroll jättemycket.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Det var först under Covid-19-pandemin som jag blev tvungen att utöver mina bloggar även lägga upp Classroom för alla grupper. Och jag ska ärligt säga att det är en tillgång, men jag håller inte på och uppdaterar dem nu när det tack och lov är undervisning på plats. Det tar längre tid att lägga in bilder där, så jag väljer BlogTouch fortfarande.

– Det jag upptäckte var att eleverna var väldigt duktiga på att hantera sina digitala verktyg, de sitter inne med mycket kunskap som jag som 45-åring kunde ha nytta av, flera gånger om.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har i vår kommun bra stöd från IT-avdelning och personal som finns tillgänglig. Vi har kontinuerliga miniutbildningar i våra olika plattformar med deras möjligheter och eventuella hinder. Stor del av personalen jobbar med Classroom regelbundet. Jag upplever att vår kommun har i digitaliseringens tid kommit väldigt långt. Det var inte svårt att gå över från närundervisning till distans till exempel. Vi gjorde dessutom ett tvådagarstest innan vi fick skarpt läge i Hjo, för att se om det skulle fungera. Och det tycker vi nog att det gjorde.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Nja, det är de som jag har nämnt. Jag borde, som nominerad här, väl använda mig mer av digitala verktyg, men jag ser, och har erfarit under de dryga 20 år i yrket att ju mer skärmar som kommer in, desto mer omedelbar tillfredsställelse kräver eleverna, desto mer entertainer behöver man vara som lärare för att hålla kvar deras uppmärksamhet. Jag har svårt att inte se mobilernas och datorernas intåg i skolans och ungdomarnas värld som en av orsakerna till de problem som vi får jobba med i större utsträckning nu, jämfört med vad vi hade att ta i för bara 10 år sedan.

– Det finns naturligtvis en mängd bra appar och verktyg som används av duktiga lärare i vår svenska skola, jag har tre barn som alla går eller har gått igenom grundskolan här där jag som förälder varit/är mycket nöjd. Och jag kommer antagligen att utöka mitt digitala användande, även om jag i själen stretar emot av hela min kraft, men det är som sagt en stor del humor i att just jag blev nominerad till detta pris, med tanke på hur min lärargärning sett och ser ut. Jag ställer mig alltid frågan om det kan bli bättre med en digital grej, och om svaret är nej, ja då låter jag bli. Jag plockar kanske russinen ur kakan, och tänker att när elever har 10 timmars skärmtid på mobilen om dagen, då behöver de inte mer skärm på mina lektioner.