Fredrik Sandberg

Foto på Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

Rosendalsskolan
Vallentuna

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Fredrik Sandberg och har varit lärare sedan 2010 i Täby och Vallentuna. Det har alltid intresserat mig att testa nya arbetssätt och försöka utveckla undervisningen med hjälp av b. la. IT och praktiska, tematiska arbetssätt. Min ämnesbehörighet är Ma/Sv/SO mot åk F-6 och jag är även förstelärare inom IT. Jag har i min utbildning 60 hp specialpedagogisk kompetens och nu studerar jag halvtid för att så småningom kunna ha tjänsten som specialpedagog på skolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– En av de starkaste drivkrafterna för mig som pedagog är när eleverna blir stolta över sig själva och känner att prestationen var värd ansträngningen. Därför är Aaron Antonovskys modell KASAM central (Känsla Av Sammanhang) där Meningsfullhet, Begriplighet och Hanterbarhet utgör de tre grundpelarna. IT kan ofta hjälpa mig och eleverna att göra lärandet mer meningsfullt och motiverande, göra stoffet och instruktionerna mer begripliga och hjälpa eleverna att uppleva sina inre resurser tillräckliga för att hantera utmaningen.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De digitala plattformar och tjänster jag använder underlättar planerandet då det är lätt att återanvända material och modifiera/utveckla upplägget från grupp till grupp. Under lektioner kan dessa program hjälpa eleverna framåt på olika sätt som inte kräver direkt handledning av läraren. Dessutom blir återkopplingsstrukturen mycket mer effektiv jämfört med endast analoga system. Med elevexempel, filmer, digitala checklistor, kamratåterkoppling och spelifiering av undervisningen kan eleverna själva och tillsammans ta sig långt i lärandet och utvecklandet av arbeten under lektionstid.

– Mitt efterarbete med återkoppling och granskande av elevarbeten underlättas genom att jag enkelt kan rikta rätt kommentarer och material till rätt elever.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Alla vet att de sociala aspekterna av lärande är oerhört viktiga, att vara på plats i skolan och fysiskt ta del av umgänget, samtalen och kunskapandet i gruppen. Tiden med coronapandemin har dock tvingat fram pedagogiska lösningar skolpersonal i Sverige från början inte varit helt bekväma med. Efter 1,5 år tycker jag att man inte kan vara annat än imponerad av hur alla har vågat prova nya digitala grepp för att inte kunskapsluckorna hos elever skulle bli för stora. Att använda olika typer av skärminspelningar på dator och lärplatta har varit den enskilt viktigaste utvecklingen i min undervisning under coronapandemin då instruktioner och information blivit mer tillgängligt för eleverna hemma och i skolan, bland annat tack vare att de kan se filmerna om och om igen.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Skolledningen och jag som förstelärare inom IT har försökt agera stöd i att hitta, testa, tipsa och implementera nya digitala verktyg, läromedel, appar, program med mera. Jag har även försökt så ofta det går att vara närvarande i andra lärares klassrum för att stötta under uppstarts- och introduktionstillfällen av digitala tjänster, verktyg med mera.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Om jag ska välja en webbtjänst att rekommendera är det Screencastify. Det är ett skärminspelningsverktyg som är ett oerhört lättanvänt plug in-program i Google Chrome. Vilken sida eller applikation jag än vill visa, introducera eller undervisa i spelas skärmen in och så även min röst. Filmen sparas i Google Drive och kan sedan bifogas i Google Classroom. Många elever behöver höra och se en genomgång flera gånger för att förstå stoff, begrepp, samband mm. Det är egentligen en didaktisk självklarhet att erbjuda möjligheten till auditiv och visuell repetition då vi vet att mänskliga hjärnan ofta behöver just det för att kunskap ska kunna befästas. Med denna webbtjänst är det snabbt ordnat.