Eva Bida

Foto på Eva Bida

Eva Bida

Torekällgymnasiet
Södertälje

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad lärare i Idrott och Hälsa, naturkunskap, kemi, biologi samt kurser inom ämnet hälsa. Jag arbetar som förstelärare i idrott och hälsa på Torekällgymnasiet i Södertälje som är ett yrkesgymnasium. Där driver jag processer och kollegialt lärande inom bland annat digitala verktyg och värdeskapande lärande. Jag föreläser även kring området digitalisering oh värdeskapande arbete med fokus på helhetsbilden för lärare från hela Sverige.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag använder digitala verktyg för att förstärka både de praktiska och teoretiska momenten i min undervisning. Det digitala kan på ett väldigt enkelt sätt ge eleverna en enklare förklaring till annars väldigt komplexa områden inom bland annat de naturvetenskapliga områdena jag arbetar med. Jag använder också digitala verktyg för att nå elever med särskilda behov, det är nämligen mycket lättare att arbeta differentierat med hjälp av digitala verktyg, det är ett sätt att nå alla. Eleverna kan dessutom arbeta i sin egen takt och utifrån sina personliga behov vilket höjer det individualiserade lärandet.

– Jag tycker att digitala verktyg ökar elevernas motivation och engagemang avsevärt. Jag brukar erbjuda olika sorters digitala verktyg så att elevernas intressen täcks in. Hittar man rätt verktyg för rätt elev ser jag också att elevernas uppmärksamhet och fokus ökar vilket i sin tur leder till främjande av lärandet.

– Den sista delen i IT stödet är den formativa responsen man kan ha i bland annat idrottsundervisningen inom praktiska moment genom att bara filma och tillsammans med eleven analysera ett teknikmoment.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– För mig skapar digitala verktyg en större bredd i min lärarroll, det gör det därför lättare att skapa en differentierad undervisning med fokus på varje individs behov. Då digitala verktyg möjliggör att allt kan samlas på ett ställe så underlättar detta väldigt mycket för mig som lärare i frågor som planering, skapande av uppgifter, formativ bedömning samt kommunikation med elever.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Denna utveckling har gått enormt mycket framåt under denna tid. Jag anser att vi behöver ta med oss det vi lärt oss och anpassa det till den fysiska undervisningen. Det mesta av det som gjorts under distansundervisningen blir ännu bättre i ett klassrum när man kan se elevernas respons live! Jag tar även med mig möjligheten till i stort sett oändlig individanpassning i undervisningen i Idrott- och Hälsa där det tidigare varit svårt att hitta individuella lösningar som eleverna med exempelvis problem att idrotta i grupp kan dra nytta av.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– För det första försöker vi ta vara på hela kollegiets erfarenheter från det gångna året. Det finns många värdefulla lärdomar och erfarenheter att ta del av. Mycket kan vi ta med oss tillbaka till den fysiska undervisningen men det måste balanseras in på ett bra sätt. Jag tror att just dessa kunskaper vi har fått kan skapa andra dimensioner i undervisningen och ge eleverna en större bredd i exempelvis bedömningssituationer och inlärning.

– Vi har skapat en Sharepointsida där vi alla kan lägga ut instruktionsfilmer och tips på olika digitala verktyg man kan arbeta med. Vi lär också av varandra genom strukturerade lärsamtal, lektionsobservationer och samtal i arbets- och ämneslag.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
• Creaza är ett verktyg där eleverna kan skapa olika uppgifter med hjälp av sin kreativitet, de kan tex göra tecknade serier eller filmer om ett visst område, detta gör att eleverna kan processa ny information och skapa en förtrogenhet.

• Nearpod är en interaktiv presentationsform där du kan skapa större elevdelaktighet i undervisningen, du kan koppla på feedback om en viss fråga, ställa checkfrågor under ett videoklipp, lägga in en kunskapsutmaning och så vidare … allt detta i samma presentation. Eleverna kan dessutom följa med i presentationen på sin egen dator. Detta gör att denna metod funkar lika bra under distansundervisning såsom i klassrummet. Det gör också det enklare för mig som lärare att få ständig feedback på undervisningen under pågående lektion, då kan jag direkt anpassa min undervisning.

• Ett bra sätt att följa upp och bearbeta teoretisk kunskap med fysisk aktivitet är ActiveQuiz. Eleverna går x antal km och får frågor efter x antal m som eleverna kan diskutera och reflektera. Efter genomförd aktivitet får man bra redogörelser av svaren för vidare diskussioner i klassrummet. Fungerar även bra som exitticket.

• X-note: här kan man lägga ut digitala orienteringskontroller, du kan vid varje kontroll också lägga ut en ledtråd eller en fråga som du ex. kan koppla till ett teoretiskt område du arbetar med.
Andra bra verktyg är:

• Forms: Är ett bra verktyg för korta eller långa exittickets där man kan fånga upp elevernas lärande och behov av hjälp och stöd.

• Sharepoint: Använder jag både för att samla information kring ett ämne på ett och samma ställe men även för att göra tydliga och avgränsade uppgifter för elever med NPF.

• PolarGoFit: Är ett verktyg för insamling av elevernas pulsdata. Med hjälp av denna data kan sedan eleverna analysera och reflektera kring sin egen hälsa och välbefinnande.