Heidi Johansen

foto Heidi Johansen

Heidi Johansen

Sylteskolan
Trollhättan

Presentation

Nominerad som en del i projektgruppen för Rörelse-Glädje-Kunskap, med deltagare från fem olika skolor i Trollhättan.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som speciallärare inom språk-, läs- och skrivutveckling med elever från förskoleklass till årskurs 6.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Elevernas skolarbete kan samlas smidigt digitalt på samma ställe som exempelvis Google Classroom, vilket bidrar till att det blir enkelt att synliggöra elevens lärande och utveckling över tid. Eleven får tillgång till material och kan exempelvis se filmer flera gånger. Undervisningen blir mer flexibel då skolarbetet blir tillgängligt även utanför klassrummet. Elevens lärande kan förstärkas genom att undervisningen med stöd av IT motiverar och engagerar eleven i skolarbetet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala plattformar ger struktur och överblick som bland annat förenklar för- och efterarbete. Planeringar sparas och kan användas igen och delas kollegor emellan. Med hjälp av det stora utbudet av digitala verktyg och resurser kan undervisningen utvecklas och varieras för att möta de behov som finns.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Våren -20 har påverkat skolans digitalisering. Möjligheterna har varit att elever som var hemma kunde vara “med” i klassrummet via länk och kommunicera via chattfunktionen. För personal har möjligheten att genomföra till exempel möten och utbildningar digitalt i stället för fysiskt blivit en naturlig del. Utmaningar har varit ett nätverk som krånglat på skolan och att elever som studerat hemma på distans behövt ha tillgång till ett digitalt verktyg och nätverk hemma för att kunna delta.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Widget online, en webbtjänst där du som lärare skapar arbetsmaterial, dagsscheman, arbetsbeskrivningar med text och symbolstöd. Eleven kan använda Widget som skrivstöd. Bilder kompletterar de ord och meningar som skrivs och talsyntesstöd finns i tjänsten.