Helen Larsson

foto Helen Larsson

Helen Larsson

Rosenlundsskolan grundsärskola 1-6
Jönköping

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som speciallärare på en grundsärskola i Jönköping. Jag har där klassläraransvar och undervisar i samtliga ämnen i en åk 1 som läser utifrån kursplanens ämnen. Jag har också ansvar för it-pedagogiska frågor på skolans F-6, både grundsärskola och grundskola. I det uppdraget är min främsta uppgift att stötta kollegor i deras utveckling kring att använda digitala verktyg på ett pedagogiskt och genomtänkt sätt i sin undervisning. Utöver manualer, workshops och instruktionsfilmer, erbjuder jag även “it-terapi”. Under dessa tillfällen finns jag tillgänglig för att ge stöd utifrån de utmaningar kollegorna står inför vid just den tidpunkten.

– För att nå ut med mer tips och idéer kring hur digitala verktyg kan inkluderas i klassrummet, valde jag under höstterminen 2019 att starta ett konto på instagram, ”mitt_digiloga_klassrum.” När tillfälle ges, tackar jag också ja till att föreläsa kring digitala verktyg i undervisningen. Det kan handla om QR-koder eller om digitalt stöd i läs-och skrivundervisningen eller annat som rör digitalisering i skolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– De elever jag möter visar tydligt att de digitala verktygen skapar en väg till att lyckas. Jag har flera exempel på elever som har haft svårt att lyckas med till exempel papper och penna, som tidigare upplevt en rad misslyckanden. Med hjälp av en lärplatta kan eleven få uppleva att hen producerar texter, kan måla bilder, dokumentera, ta del av text osv. De digitala verktygen ökar också möjligheten för eleverna att bli mer självständiga. De lär sig att använda digitala verktyg som de har nytta av i livet utanför skolan, vilket är en vinst i sig!
– För att stärka elevernas lärande arbetar jag språkutvecklande och med mycket visuellt stöd. Här är de digitala verktygen en guldgruva då de erbjuder bilder, fotografier, 3D-modeller, interaktiva övningar, ljud och mer där till. Eleverna får på det sättet till sig kunskap på flera olika sätt som kan upplevas med olika sinnen och med en hel del glädje. Genom att jag kan erbjuda eleverna detta i kombination med den konkreta och analoga undervisningen ger jag dem möjlighet att utvecklas så långt som det är möjligt!

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala resurser och verktyg har påverkat min roll som lärare på ett enormt sätt. För mig är den största vinsten att jag på ett bättre och enklare sätt kan ge eleverna möjlighet att lyckas och nå så långt som möjligt i sin utveckling. För att göra det krävs en rad olika individanpassningar både vad gäller nivå och arbetssätt. Med digitala verktyg kan jag på ett enklare sätt skapa anpassningar så att elever kan arbeta på sin nivå och med rätt utmaningar. Detta utan att för den sakens skull exkludera någon eller få eleven att känna sig annorlunda. På det sättet skapar de digitala verktygen också ett mer inkluderande och likvärdigt arbetssätt i klassen. De möjliggör att jag kan hitta lösningar som fungerar för många, istället för att jobba med en rad speciallösningar.

– Eftersom de digitala verktygen också öppnar upp en variationsmöjlighet som tidigare varit omöjlig, så kan jag som lärare skapa ännu mer motiverande och intressanta lektioner som i sin tur utvecklar elevernas lärande. För mig är planerande, genomförande av lektioner och efterarbete enklare tack vare de digitala verktyg jag använder. De underlättar även samtal med eleven kring hens egen lärprocess.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– För mig blev det ingen större förändring rent digitalt under våren 2020 vad gäller den egna undervisningen i klassen. Däremot fanns jag tillgänglig för att ge stöd åt de kollegor som upplevde att de behövde anpassa sin undervisning utifrån den rådande situationen. Detta har i sin tur gett ringar på vattnet och fler lärare på skolan är nu intresserade av digitala verktyg som kan underlätta för arbete med elever via plattformar som öppnar upp för samarbete, enklare sätt att distribuera uppgifter osv. Så arbetet kring de digitala verktygen i undervisningen som föddes under våren, lever vidare nu och i det arbete kommer jag att finnas som ett bollplank och utbildare för kollegorna.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Om jag måste välja något så arbetar jag bland annat mycket med QR-koder. Med dem kan jag till exempel arbeta med självständighet då eleverna kan besöka webbplatser utan att skriva in adressen i sökfältet, de kan få instruktioner och stöd genom QR-koder istället för att behöva lärarens hjälp för dessa moment, de kan nå musikspellistor eller inlästa böcker genom att bara skanna koden osv.

– QR-koder är också ett ypperligt sätt att kombinera det digitala och det analoga arbetssättet. Eleverna kan ge röst åt sina bild-alster eller komplettera sin dokumentation (som de ofta skapar digitalt med ritad bild eller foto) med en muntlig redogörelse. Vi sparar också ljudfiler eller filmer på eleverna när de till exempel läser för att genom QR-koden kunna gå tillbaka och samtala kring elevens utveckling. QR-koder utökar också valmöjligheterna för redovisningar. En bokrecension kan tex spelas in som ett multimodalt meddelande som sedan “göms” i en QR.kod. Möjligheterna är oändliga!