Helena Aldén

Helena Aldén

Dimslöjan och Blåklockan, förskola
Sundbyberg

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är utbildad förskollärare och pedagogista och arbetar som pedagogisk utvecklingsledare och makerpedagog i en enhet med två förskolor i Sundbyberg. Mitt uppdrag är att utveckla den pedagogiska verksamheten samt öka likvärdigheten i våra förskolors lärmiljöer och undervisning.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
När jag handleder och stöttar pedagogerna arbetar jag för att digitala verktyg ska vara något som barnen har kännedom om och tillgång till hela dagen. Jag hjälper till med att bygga upp miljöer som ökar tillgängligheten, samt kommer med tankar och idéer på hur digitala verktyg kan bli ytterligare ett sätt och en möjlighet för barn att få förstå, klara av eller upptäcka i undervisningen.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Jag ingår i ett nätverk med makerpedagoger i staden som handleds av en processledare. På vår enhet har vi digitala inspiratörer som jag träffar regelbundet och som sen stöttar och inspirerar sina kollegor i arbetslagen. Vi arbetar även med workshops, som jag och de digitala inspiratörerna har med alla pedagoger.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
Jag tror på att ha handledande funktioner som kan bistå med kunskap och inspiration till hur digitala verktyg kan göra skillnad eller på andra sätt tillföra något i pågående projekt och undervisning. Jag arbetar med alla pedagoger eftersom min erfarenhet är att ju fler pedagoger som får erfara och lära, desto större blir effekten för barnen. Jag tänker att det är viktigt att ha en plan och arbeta med repetition så det blir som en spiral som blir större och större.