Ewa Söderström

Ewa Söderström

Förskola Pluto
Sundbybergs stad

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är Makerpedagog för enheten Rissne/Hallonbergen sedan starten 2019 och har arbetat som barnskötare i ca 35 år.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I min undervisning strävar jag alltid efter att leda och stimulera alla elever, oavsett deras individuella kunskapsnivå. För att uppnå detta integrerar vi alltid bildstöd och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i våra förskoleaktiviteter. Dessa verktyg spelar en avgörande roll för att skapa en inkluderande miljö där alla barn har möjlighet att delta fullt ut och kommunicera sina behov och tankar.

– Vi har också tagit till oss maker-kulturen och digitala lärverktyg i vår undervisning och verksamhet. Detta skapar en dynamisk och stimulerande miljö där barnen har möjlighet att utforska och utveckla sina kunskaper och färdigheter på olika sätt. Genom att använda digitala verktyg kan vi differentiera undervisningen på ett sätt som är anpassat till varje barns behov och intressen. En viktig aspekt av vår undervisning är att uppmuntra barnen att experimentera och testa olika lösningar, även om de inte är perfekta eller rätta från början. Vi tror att det är genom att göra misstag och reflektera över resultatet som barnen lär sig mest. Detta främjar deras kreativa tänkande och problemlösningsförmåga, vilka är avgörande färdigheter som de kommer att dra nytta av och använda i framtiden.

– Samtidigt som vi fokuseras på att differentiera undervisningen och främja individuell utveckling, strävar vi också efter att skapa en miljö där samarbete uppmuntras. Genom att arbeta tillsammans lär sig barnen att dela idéer, lösa problem tillsammans och bygga på varandras styrkor. Detta främjar en positiv och stödjande gruppdynamik som berikar deras läsupplevelse. Vår undervisningsfilosofi centreras kring att skapa en inkluderande och mångsidig miljö där varje barn har möjlighet att växa, utveckla och trivas. Digitala lärverktyg tillsammans med strategier som bildstöd och AKK är viktiga resurser som hjälper oss att uppnå detta mål och ge varje barn den bästa möjliga starten i sin utbildning och livslånga lärande.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Att ha en Makerpedagog för varje enhet och regelbundna möten med utvecklingsledaren och projektsamordnaren är en fantastisk strategi. Som Makerpedagog fungerar jag som en viktig länk mellan enheterna och Kvasar Makerspace, vilket ger kollegorna tillgång till kreativa idéer, material och energi. Detta främjar inte bara digital kometens utan också kreativ lärande och problemlösningar.

– Vi har en inspiratör per basenhet med regelbundna möten för att diskutera digital kompetens och workshops som är en utmärkt metod för att skapa en inre cirkel av kompetens. Dessa inspiratörer spelar en nyckelroll i att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter med resten av kollegiet. Detta skapar spridningseffekt där kunskap och expertis sprider sig organiskt.

– Vi strävar efter att ska en kultur där delning och lärande prioriteras, det för att få med hela kollegiet på den digitala resan. När kollegorna känner sig bekväma att prova nya verktyg och metoder blir dem mer benägna att utforska och anamma digitala lösningar i sin undervisning. Att se till att det finns en kontinuerlig tillgång till idéer och material är avgörande för att hålla kollegorna engagerade. Detta hjälper dem att känna sig inspirerade och rustade för att utforska och integrera digitala lösningar i sina baser.

– Fokus på digital kompetens är kritiskt i dagens digitala tidsålder. Genom regelbundna möten och workshops, samt mentorskap och erfarenhetsdelning kan vi bygga upp en stark grund av kompetens inom kollegiet.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– I min undervisning står barnens bästa alltid i centrum. Jag tror på att skapa en lärandemiljö där barnen uppmuntras att utforska och lära sig genom att testa sig fram. En viktig del av detta är att ge dem tid och utrymme att göra sina egna upptäckter. Det är den friheten att experimentera och ta initiativ som sanna lärande blomstrar. Ett av de kraftfulla verktygen jag använder är Lego WeDo.  Under ett par år har jag och några av barnen utforskat detta verktyg tillsammans. Det som gör Lego WeDo så fantastiskt är dess förmåga att integrera teknik, vetenskap och programmering på ett sätt som engagerar och utmanar barnen. Genom att bygga och programmera sina egna modeller får barnen möjlighet att applicera sina kunskaper i praktiken. Ett konkret exempel på detta när vi står inför utmaningen att förbättra en bilmodell. Vi använde Kvasars 3D-skrivare för att tillverka större kugghjul och därigenom öka bilens utväxling och hastighet. Detta var ett utmärkt tillfälle för barn att tillämpa sina tekniska kunskaper och experimentera med olika strategier för att lösa problemet.

– Dessutom har vi andra digitala verktyg som berikar vår undervisning. Bluebot hjälper barnen att förstå grunderna i programmering och rörelsekontroll. Digitala Mikroskop ger dem en unik möjlighet att utforska mikroskopiska världar och utveckla sina observationsskills. Scratch JR är en fantastisk introduktion till programmering, där de skapar sina egna interaktiva berättelser och spel.
Det som förenar alla dessa verktyg och arbetssätt är deras förmåga att främja olika aspekter av barnens utveckling. De lär sig inte bara teknik och vetenskap utan också viktiga livsfärdigheter som problemlösning, samarbete och kreativt tänkande. Genom att använda verktygen får barnen chansen att vara aktiva skapare och problemlösare snarare än passiva mottagare av information.

– Allt detta ger barnen möjlighet att utforska och utveckla sina färdigheter på ett meningsfullt och engagerande sätt. Genom att fokusera på deras egna intressen och uppmuntra dem att testa sig fram, ger jag barnen en stark grund för ett livslångt lärande.