Henrik Isacsson

foto Henrik Isacsson

Henrik Isacsson

Mörbyskolan
Danderyds

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– 39-årig SO-lärare och förstelärare i IKT. Kommer från Västkusten men har bott i Stockholm sedan 2012. Apple Distinguished Educator sedan 2017. Utöver detta skriver jag även läromedel, manus till utbildningsfilmer samt poddar om skolan i podden Kvarsittning.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– För mig handlar det mycket att levandegöra lärande. Med hjälp av IT kan jag öppna upp de fyra väggarna som omsluter oss i ett klassrum. Vi kan resa med hjälp av Google Earth, se var vi finns i relation till andra. Vi kan använda förstärkt verklighet för att vandra runt Colosseum och lämna klassrummet utan att fysiskt lämna det. Det är inte bara en förstärkning av lärarande, det är en demokratisering av lärarande.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– I den bästa av världar är det så naturligt att de inte påverkar min lärarroll. När jag förbereder en lektion gör jag alltid det utifrån vad som är det bästa rent pedagogiskt. Ibland betyder det att jag ritar (fult) på tavlan, på andra lektioner betyder det att vi kör ett digitalt escape room. Men digitala verktyg och resurser sparar mig ofta tid.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Den absolut största vinsten under våren -20 var att svensk skola var tvungen att kickstarta sin digitalisering. Lärare som tidigare hade varit tveksamma till tekniken eller inte vågat prova hade plötsligt inget val. En nackdel är den extra arbetsbörda som många upplevde. Vi såg också att det fortfarande finns brister i form av att alla elever inte har tillgång till internet utanför skolan. Eller för den delen att alla skolor inte har digitala verktyg till alla.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Den webbtjänst jag har använt mest i min undervisning på sistone är seppo.io. Det är en tjänst som låter dig göra digitala escape room. I undervisningen har jag använt det till stadsvandring i Gamla stan och repetition av  antiken. Då hela skolan blir deras spelplan aktiveras eleverna fysiskt, de måste röra sig när de tar sig till olika platser för att kunna öppna en fråga, eller skanna en qr-kod. Och för mig själv, som är en Vygotskij-nörd är samarbetet mellan eleverna en underbar extra bonus.