Jessica Waineby

foto Jessica Waineby

Jessica Waineby

Sörbyängsskolan
Örebro

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förstelärare på Sörbyängsskolan i Örebro.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Min upplevelse är att jag kan nå ut till alla elever genom att använda digitala verktyg. Det möjliggör även en undervisning som är anpassad och kan fånga eleven där den är i sitt lärande. Det är även ett verktyg för framtiden och underlättar för många elever som kan få stöd i sin skriv och läsutveckling genom att till exempel lära sig hantera, använda och redigera sina texter. Jag har även möjlighet att ge eleverna formativ återkoppling, som utvecklar lärandet. Jag upplever att eleverna får en tydligare bild av vart de är på väg i sitt lärande, vad som ska läras och hur vägen dit kan se ut. De digitala verktygen är ett sätt att förstärka elevernas lärande, skapar variation och väcker intresse.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag upplever att digitala resurser hjälper mig att nå ut till alla elever och jag har möjlighet att anpassa och planera lektioner som följer upp varandra och skapar variation i min undervisning. Det är även ett verktyg för eleverna att kunna möta möjligheten att lära in nytt på olika sätt och öva på olika förmågor. Det är också möjligt att arbeta med formativt gensvar på det eleverna arbetar med genom att vissa läromedel är adaptiva och möjliggör uppföljning digitalt. Det underlättar att ha allt samlat i digital form och jag får en överblick över det mina elever har övat på och ser sammanställda resultat. Därefter kan jag lägga upp och planera vidare med uppgifter riktade för varje enskild elev.
Att kunna arbeta formativt med snabba utvärderingar efter varje lektion är guld värt och ger en bild av hur eleverna uppfattat det jag undervisat om. Det tydliggör även min struktur på lektionen.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Vårens utmaning var att vara beredd på att kunna nå ut till alla elever om det skulle behövas. Nu hade vi redan påbörjat det arbetet och eleverna hade uppgifter som de arbetade med digitalt hemifrån och fick respons på, men tursamt nog fick jag ha dem i skolan också.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag använder alla läromedel som vi även har kopplade i digital form. Då kan jag skapa variation i undervisningen med olika moment. Vi har även Skolplus, Vektor samt Bingel. Något som underlättar det formativa arbetet är Classromscreen via Smartboarden. Där får eleverna verktyg som förstärker hur vi skapar tydlighet och arbetsro samt stöttar eleverna att förstå lektionens struktur samt mål och hur länge lektionen ska pågå. När jag nu arbetar med de yngsta förskoleklasseleverna använder jag mig gärna av ”Spel ett” en inspirerande bokstavs spel som övar på ljud och bokstav på ett roligt och lekfullt sätt. Att arbeta med interaktiva gemensamma övningar med yngsta eleverna är också lustfyllt och fångar upp lärandet i en gemenskap.