Johan Englund
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 37 år och har arbetat som gymnasielärare i 12 år i ämnena matematik, programmering och webbutveckling
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag använder visuella hjälpmedel med bland annat Geogebra och inbyggda grafverktyg i Smart Notebook. I vissa moment kan eleverna använda en länk till exempel Geogebra för att laborera med värden på olika konstanter för att förstå samband. I ämnen som programmering är det värdefullt att genomföra exempel tillsammans med eleverna för att upptäcka tillsammans.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi arbetar ämnesvis. I ämneslaget för matematik samarbetar vi med verktyg som exempelvis Geogebra och Kunskapsmatrisen. Lärare har även kunnat anmäla sig till programmeringskursen ”Python för lärare” för att utveckla sina programmeringskunskaper. Det skulle även vara öppet för oss att exempelvis ägna ämnesträffar åt programmering.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Mitt tankesätt är alltid att eleverna är i fokus. Genomgångar ska vara väl förberedda och innehålla varierade exempel så att alla kan förstå och hänga med. En konkret situation i matematik är genomgång följt av eget arbete, innan lektionen är slut delar jag ut en ”exit ticket” där eleverna får visa att de kan innehållet vi arbetat med. Detta arbetssätt brukar ofta leda till att eleverna får reflektera lite extra över hur de ska tänka. Ett alternativt upplägg är att inleda nästkommande lektion med en ”exit ticket” på föregående moment.