Johannes Öman

foto Johannes Öman

Johannes Öman

Paradisskolan och Björndalsskolan
Trollhättan

Presentation

Nominerad som en del i projektgruppen för Rörelse-Glädje-Kunskap, med deltagare från fem olika skolor i Trollhättan.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Fritidspedagog med IT-ansvar på 2 skolor i Trollhättan stad, Paradisskolan och Björndalsskolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Digitala komplement kan hjälpa och stimulera alla elever, men även ge dem som har svårigheter med traditionell undervisning möjlighet att visa sina kunskaper på annat sätt än verbalt och skriftligt (med penna). Det ger även eleverna en chans att lättare leta upp fakta och öva sig att se kritiskt på det de läser, något som saknades när man fick böcker som med stor sannolikhet bara gav fakta.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Stöd av digitala verktyg har definitivt underlättat mitt arbete i alla nämnda aspekter. Jag föredrar nästan uteslutande digitala verktyg men vänder mig ibland även till penna och papper för att skissa. Till störst del under själva lektionsfasen då man kan använda sig av material som redan finns digitalt; bilder, webbportaler, videos etc.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Då vår skola hade tagit steget tidigt och sett att digitala hjälpmedel underlättar både lärarnas arbete och elevernas inlärande så var steget inte så stort och nästan smärtfritt. Vi fick en chans att utveckla vår undervisning ytterligare och med goda resultat, hög närvaro digitalt och eventuell frånvaro av lärare kunde också lösas digitalt då läraren kunde sköta lektionen med hjälp av stödlärare på plats genom våra digitala verktyg.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag ser stora användningsmöjligheter i spelet Minecraft. Eleverna får en otrolig chans att kunna visa sin kreativitet samtidigt som man kan använda spelet i flera skolämnen, till exempel matematik, idrott, fysik och bild. Vi har använt appen på fritids för att kunna göra en digital 3d-värld av ett arbete då vi använde oss av papper, färg, stenar och andra naturmaterial. Först en fysisk värld som sen blev digital.