Jonas Vikström

foto Jonas Vikström

Jonas Vikström

Grillska gymnasiet
Västerås

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter är gymnasielärare i matematik sedan ett antal år tillbaka. Vid sidan av undervisningen driver jag webbplatsen vidma.se med målet att hjälpa så många elever i Sverige som möjligt att få upp ett intresse för matematik och att utveckla sig långt inom ämnet.

– Jag har under de senaste 3,5 åren med hjälp av en dokumentkamera spelat in nästan samtliga av de genomgångar jag hållit i klassrummet och publicerat online på YouTube. På hemsidan har jag sorterat upp de tydligaste av dessa och kompletterat med annat material, så som en stor mängd lösningar till tidigare nationella prov. Under senaste läsåren har jag hållit livesändningar inför nationella prov /kursprov vilket varit bland det roligaste jag gjort i yrkesrollen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I klassrummet är IT till stor hjälp för att visualisera matematiken och också individanpassa undervisningen. Detta kan göras på många olika sätt och med olika verktyg och bara fantasin sätter gränsen. I mitt arbete med Vidma och YouTube-undervisningen har jag nått ut till många elever runt om i Sverige och hjälpt dem att utvecklas i ämnet. Många hör av sig och skriver att jag har lyft deras intresse för matematik, vilket känns mycket värdefullt. Att inte låta min undervisning stanna i klassrummet, utan istället också hjälpa andra har blivit viktigt för mig.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Den påverkar i mycket hög grad. Att jag har byggt upp en stor webbplats med tidigare genomgångar på olika svårighetsnivåer och också en bank med videoförklaringar till uppgifter möjliggör att jag kan individanpassa undervisningen på ett sätt jag tidigare inte kunde. Jag har lagt mer tid på efterarbetet i och med publiceringen online, men den tiden har jag successivt börjat vinna tillbaka i och med att jag hela tiden kan utnyttja Vidma och mitt tidigare arbete och slipper uppfinna hjulet på nytt när jag ska planera kursen för en ny grupp. Jag kan ”kopiera” delar av undervisningen från tidigare läsår och istället lägga mer tid på att utveckla den och göra den mer intressant och lärorik för eleverna.

– I min lärarroll har jag blivit mycket tryggare, då det är utvecklande att se sig själv på film efteråt ur ett ”elevperspektiv” och kunna analysera vad som gick bra eller mindre bra i genomgången. Det har gjort att jag utvecklat mig mycket från år till år.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Sett ur perspektivet ”skolan digitalisering” tror jag att våren förde med sig oerhört mycket bra kompetenshöjning för en stor del av skolans personal, inte minst att våga (tvingas till att) prova saker som man tidigare ej gjort. Att möta utmaningarna som blev i och med distansundervisningen var oerhört lärorikt.

– För egen del var det mycket intressant att få prova distansundervisning på riktigt, eller rättare sagt fjärrundervisning som det för min del blev. Att prova nya saker och idéer är något som driver mig och att få möjligheten att göra det skarpt var minst sagt riktigt häftigt (om vi bortser från det tragiska i Covid-situationen så klart). Jag höll ofta riktiga genomgångar i realtid i ett tomt klassrum, som följdes av en diskussion i elevgruppen och sedan arbete i mindre digitala grupprum för eleverna. I de digitala grupprummen gick jag emellan och pratade med eleverna, och de kunde också besöka ”hjälprummet” om de hade några frågor. Avslutningsvis hade vi alltid avstämning i helgrupp.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Vidma.se så klart eftersom jag där samlat flera års undervisning. Den använder jag regelbundet i alla mina undervisningsgrupper och eleverna uppskattar den mycket, speciellt inför prov eller om de varit frånvarande från någon lektion

– Kunskapsmatrisen.se är oerhört värdefull eftersom den spar mycket tid i mitt lärarjobb, som istället kan användas på bättre sätt. Den tjänsten låter också eleverna få en insikt i hur de själva ligger till och behöver utvecklas på och sammantaget bidrar den till flera stora positiva delar i undervisningen. De två stora områdena är: provkonstruktion och rättning; samt elevernas egna träning i databasen med frågor.