Jonas Carlzon

Jonas Carlzon

Strömbackaskolan
Piteå

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en teknikintresserad och nyfiken naturmänniska som jobbar som förstelärare på Försäljnings- och serviceprogrammet, med inriktning mot digitalisering, tillgänglig lärmiljö och utveckling av vårt program.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För mig är grunden en god relation med alla elever, det är förutsättningen för att jag ska förstå och kunna stödja alla elever utifrån deras individuella kunskapsnivå. Jag använder främst AI i min undervisning, i alla steg. I planering, under lektionstid och som bollplank när det dyker upp utmaningar. Jag har skapat mina egna AI-botar för att underlätta arbetet.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Tydliga strukturer när det gäller digitala plattformar och workshops inom aktuella teman. Jag håller i de bitar som har med digitala verktygen att göra och mina kollegor hör av sig till mig när de behöver support.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Det jag främst vill lyfta fram är det verktyg som jag skapat och som jag kallar för GY-Agenten, en specialtränad AI för lärare och elever på yrkesprogram. Den är tränad på alla styrdokument och ämnesplaner inom ett specifikt yrkesprogram, både GY11 & GY25 (det finns i dagsläget olika 13 agenter). Den har sparat mig och mina yrkeslärar-kollegor över hela landet många timmars arbete, som vi nu i stället kan ägna åt våra elever. I statistiken över användningen ser jag att de här AI-assistenterna tillsammans använts över 1000 gånger hittills. Det är ett stort antal yrkeslärare från hela landet som har börjat använda dem. Jag är övertygad om att det underlättat övergången till GY25 och bidragit till en högre kvalitet i undervisningen.

– Att ha en AI-assistent som är expert inom just ditt yrkesprogram, där du kan lita på källorna är en oerhört värdefull resurs när den kombineras med de kunskaper och erfarenheter som man har som yrkeslärare. En konkret undervisningssituation är när jag förra veckan snabbt behövde komma på en extrauppgift till en klass som blev klara med sin uppgift lite snabbare än jag tänkt. Jag bad snabbt GY-Agenten att skapa ett Case som eleverna kunde diskutera, utifrån det centrala innehåll som vi jobbade med just då. Det blev mycket lyckat, och vi fick ett väldigt bra lärande i vårt samtal utifrån den uppgiften. Utöver det har jag också skapat en delad mapp för handelslärare, där vi nu är flera hundra handelslärare från hela Sverige som delar vårt material med varandra. Det är också en värdefull resurs som betytt mycket för många.