Jonatan Tensetti
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Sedan en tid tillbaka är jag lärare på SFI, men har en karriär som lärare i engelska och svenska som andraspråk på grundskolan. Parallellt med mitt läraryrke har jag jobbat som IKT-pedagog och blev 2021 nominerad till Guldäpplet för mitt arbete med att kollegialt tillgängliggöra lärandet med digitala verktyg.
– Nu försöker jag mest få tiden att räcka till! Jag reser runt och föreläser om AI i olika skolsammanhang och driver, med Danny Stacey och Joel Tensetti, podcasten ”AI-snack”. Tillsammans med Internetstiftelsen anordnade jag tre stora föreläsningsdagar med tusentals deltagare och ett stort antal föreläsare – allt från lärare och forskare till skolledare och processutvecklare. Jag har skrivit en bok om AI och kompensatoriskt lärande och försöker sprida så mycket kunskap som möjligt om AI och skola via min blogg och på sociala medier. Det har gått så långt att jag på SETT fick smeknamnet ”AI-världens Blondinbella”! Jag, Danny och Joel står också bakom hemsidan eduai.se, som fungerar som ett nav för lärare som vill lära sig mer om AI.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– På SFI har jag turen att få arbeta med en flexibel studieform där jag använder ett digitalt läromedel som en roadmap för elevernas kurser. Eleverna arbetar självständigt igenom materialet steg-för-steg och vid lektionstillfällena sitter jag ner med varje elev och går igenom deras progression en-till-en. Detta ger mig möjlighet att skapa anpassade uppgifter baserat på vad de har svårt för och vad de redan behärskar, vilket kan inkludera uppgifter genererade med AI eller från det digitala läromedlet, beroende på uppgiftens natur.
– Jag använder generativ AI för att skapa läromedelstexter, grammatikövningar och lyssningsövningar som är anpassade efter elevens språkliga nivå. Jag har också skapat en chattbot som simultant tar reda på elevens nivå och intressen, uppmuntrar till fortsatt samtal och ställer följdfrågor på rätt nivå.
– Även om generativ AI är ett nytt inslag i SFI- och vuxenutbildningen, har jag märkt att eleverna upplever det som en mer engagerande inlärningsupplevelse. De får möjligheten vilken tid på dygnet skriva och samtala på svenska med någon som uttrycker sig på deras nivå. Detta har också gjort att mina arbetsuppgifter förskjutits från att skapa material, till att fokusera mer på en mer personlig kontakt med varje elev. Denna kontakt tror jag är avgörande för deras fortsatta studier och framsteg.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Eftersom vi har olika studieformer så har vi direkt behovet att hela kollegiet är med på den digitala resan. Däremot ingår vi i arbetsmarknadsförvaltningen och där finns det stora behov att bli mer digital. Vi har två team som arbetar med digitala frågor på olika nivåer, där bland annat jag ingår. Vi har fortbildningar och föreläsningar utifrån de behov som vi identifierar.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag vill slå ett slag för att anpassa en konventionell arbetsmetod med hjälp av generativ AI och sedan mäta det upplevda resultatet. Jag ska ge ett exempel som jag själv använder.
– EPA-metoden (Enskilt, Par, Alla) är en pedagogisk modell som engagerar alla elever i lärandet. Först tänker varje elev enskilt kring en fråga eller ett ämne. Därefter diskuterar de sina tankar i par, vilket ger möjlighet att jämföra och fördjupa idéer tillsammans. Slutligen delar paren sina insikter med hela klassen, vilket leder till en gemensam förståelse och rikare diskussion.
– ECPA-metoden bygger vidare på EPA genom att introducera ”C” för Chattbot eller generativ AI. Efter den enskilda reflektionen interagerar eleverna med en chattbot för att utforska och testa sina tankar innan de diskuterar i par. Detta steg ger dem möjlighet att få omedelbar feedback, ställa frågor och fördjupa sin förståelse. Vinsterna med ECPA-metoden inkluderar djupare lärande, utveckling av kritiskt tänkande och mer engagerade klassdiskussioner. Genom att använda AI kan eleverna förbereda sig bättre och bidra med välgrundade insikter, vilket berikar hela lärandeprocessen.