Karin Eriksson

foto Karin Eriksson

Karin Eriksson

Jörlandaskolan
Stenungsund

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare i åk 4-6, med lärarlegitimation i sv, eng, ma, hi, sh, ge och religion. Jag är just nu klassföreståndare i en åk 5 och jag ansvarar i år för undervisningen i en, sv och hi i våra båda åk 5 på skolan. Jag är också förstelärare och ingår i skolans utvecklingsgrupp tillsammans med rektor och ytterligare 2 förstelärare. Jag är också nyckelperson för digitalisering, vilket innebär att jag tillsammans med 2 andra pedagoger bland annat ansvarar för viss fortbildning av personalen på vår skola kring digitalisering.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I undervisningen utan IT använder vi oss bland annat av att läsa, skriva, lyssna, prata och skapa för att eleverna ska lära sig. Med hjälp av IT kan vi använda allt detta, men multimodalt, vilket ger nästan obegränsade möjligheter både på individ- och gruppnivå. Möjligheten att få texter upplästa, få skriv- och stavningshjälp, komplettera med bild och film och ”googla” fram svar, fakta, instruktioner, bilder, filmer etc ger mycket stora möjligheter att anpassa undervisningen till det varje elev behöver för att lära optimalt. Varje elev kan också lära sig att själv använda de stödfunktioner hen upplever sig ha behov av. Avgörande är också den omedelbara återkopplingen, stavfel kan upptäckas och korrigeras direkt, arbetsuppgifter rättas direkt efter de är genomförda och eleven får återkoppling på hur god kunskapsnivå hen uppnått. IT ger näst intill oändliga möjligheter, vi ska bara lära oss hur vi använder den på bästa sätt i undervisningen.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag får större möjligheter att följa varje elevs utveckling genom att jag kan följa deras arbete individuellt, det kan vara träningsuppgifter, skrivna texter, redovisningar i text eller bild/film med mera. En viktig del är också möjligheten att ge individuell feedback till var och en. Jag behöver också planera in tid för eleverna att lära sig ett program, förstå hur en webbsida de ska använda fungerar, ännu mer tid behöver läggas på källkritik och kritiskt tänkande än tidigare.
– När jag planerar min undervisning försöker jag hela tiden tänka hur vi kan arbeta så varierat som möjligt och på sätt som inkluderar alla elever och där eleverna själva kan börja hitta hur de själva lär sig bäst och hur de kan använda sig av det i undervisningen. Under lektionerna behöver jag vara rörlig i klassrummet och befinna mig mer långt bak i klassrummet än långt fram för att kunna se elevernas skärmar och kunna följa vad de gör och hur de gör.
– Efterarbetet underlättas då allt arbete eleverna gjort finns samlat på ett ställe, till exempel i Classroom eller på en sida med uppgifter som elevspel.se eller bingel. Jag kan ge varje elev feedback på arbetet, men måste också begränsa mig eftersom detta kan ta oerhört lång tid. Kanske måste eleverna inte få min feedback på allt. Ofta har de ju redan fått feedback från de program de använder.

Hur ser du på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Jag är övertygad om att svensk skola tog stora steg framåt i sin digitala utveckling under VT20, då det blev ”skarpt läge”. För oss i grundskolan fortsatte undervisningen i skolan i princip som vanligt, men under perioder med många (både elever och lärare) hemma. Genom att använda gemensamma plattformar (vi använder Google och deras Classroom) kan elever som är hemma följa undervisningen i ganska stor utsträckning. Det finns också möjligheter för lärare som inte är i skolan att bidra med uppgifter och material, samt följa upp. Vi alla lärde oss också använda digitala mötesformer som Google Meet, både med elever och för oss lärare då vi inte kunde ha fysiska möten på traditionellt sätt. En elev deltog i skolavslutningen via Meet, kul att hon kunde vara med trots förkylning.
– När det gäller arbetsbelastning för lärare är det förstås oroande om lärare förväntas undervisa både på plats i klassrummet, men också sköta fullgod undervisning för elever som inte är på plats. Detta måste vi hitta bra former för som inte innebär dubbelarbete.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Googles olika program är en stor del av min och elevernas skolvardag. Tjänsterna utvecklas och förfinas hela tiden utifrån användarnas önskemål. Vi lär oss tillsammans hela tiden. Just nu använder jag Bingel ganska mycket. Där finns möjlighet att tilldela uppgifter till hela grupper, men också individanpassade uppgifter på olika nivåer. Eleverna uppskattar det och många tränar mycket mer på moment än vad de hade gjort om de fick samma uppgifter på papper. Nu kan de köra om och om igen. En lärares dröm!
– I kommunen har vi också Clios digitala läromedel, vilket också ger stora möjligheter att välja vilket material jag vill använda och det finns flera funktioner till stöd för elever med tex. läs- och skrivsvårigheter.