Karolin Wagner

foto Karolin Wagner,

Karolin Wagner

PeterSvenskolan
Landskrona

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som slöjdlärare för elever i åk 3-9. Jag är även förstelärare med fokus på likvärdig undervisning och bedömning. Jag tror på att vi lärare tillsammans måste arbeta ämnesövergripande för att eleverna skall få en djupare kunskap och ett sammanhang om att skolans ämne hör ihop. Att vi lärare ser beröringspunkter i våra kursplaner där våra ämnen går in i varandra. När jag inte arbetar i skolan så driver jag min hemsida (I slöjdsalen) och ett Instagram konto (karolin_wagner_slojd) som riktar sig till andra slöjdlärare i landet, jag är en av tre som står bakom Terminsplanera som är en digital plattform för slöjdlärare.

– Jag har ett brinnande intresse för mitt ämne och delar gärna med mig av bra exempel. Därför är jag även ute och föreläser för slöjdlärare på olika forum samt för blivande slöjdlärare på Göteborgs universitet. Tidigare har jag bland annat undervisat på den fristående kursen, Slöjdämnet och digitala verktyg.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom att använda IT och digitala verktyg som 3D-printer och digitala skärmaskiner i mitt ämne, förstärker och förnyas slöjden. Genom att visa eleverna framtiden och inspirera dem till att tänka utanför boxen motiveras eleverna till att vilja lära sig mer. Att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, som är en av slöjdämnets förmågor, motiveras eleverna till att testa digitala verktyg i kombination med olika material och traditionella hantverkstekniker.

– Många elever måste idag ta till sig kunskap på olika sätt, då hjälper digitala verktyg och IT till att få alla elever att nå målen, eftersom valmöjligheten till att visa sina kunskaper blir större.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Med hjälp av digitala verktyg kan jag differentiera min undervisning på ett sätt som ger eleverna likvärdiga förutsättningar att lyckas i skolan. Möjligheten att få en bättre överblick på elevernas arbete och lättheten till direkt feedback är även en bidragande faktor. Utan digitala verktyg och IT kan jag inte bedriva den undervisningen jag vill och eleverna behöver. En undervisning där de ställs inför problem och uppdrag de skall lösa som oftast har en koppling till näringslivet och samhället.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Eftersom jag undervisar i ett praktiskt ämne så räcker det inte bara med att skicka hem uppgifter till elever med en liten skriftlig förklaring. Jag har under en längre tid anpassat uppgifter till elever som av olika anledningar inte kommer till skolan. De kan ta del av undervisningen hemma med hjälp av filmklipp, instruktioner, videokonferenser, kontinuerlig feedback digitalt och materialkitt och på så sätt visa vissa kunskaper. Jag känner och tror att våren 2020 blev startskottet för hur vi i skolan kan tänka kring elever som inte deltar i den traditionella undervisningen. Att dessa elever också har möjlighet att på distans visa sina kunskaper, detta kanske så småningom leder till ett förslag på ett alternativ till ett särskilt stöd inom skolan.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Tinkercad.com använder jag mig av i min undervisning när vi ritar upp föremål för att 3D printa dem. Jag tycker att detta är ett lätt och pedagogiskt sätt att 3D modellera där eleverna snabbt blir bitna till att formge större och mer avancerade modelleringar.
Google classroom – för att strukturera och planera min undervisning och samla allt på ett ställe för eleverna samt ge kontinuerlig feedback under arbetets gång. Med hjälp av detta verktyg får eleverna olika valmöjligheter till att dokumentera sin arbetsprocess i slöjden och på så sätt kommer fler elever att nå målen.