Lena Carlen

foto Lena Carlén

Lena Carlen

Hallernaskolan
Stenungsund

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag bor med min man och våra tre pojkar i ett hus på landet. För fyra år sedan skolade jag om mig från barnundersköterska till lärare och stormtrivs nu med mitt nya yrke. Det ger mig nya utmaningar nästan varje dag. Jag arbetar på en F-6 skola och är klasslärare i en åk 2 med 22 elever, där jag undervisar i de teoretiska ämnena.

– Min första kontakt med analog och digital programmering fick jag på en inspirationskväll för lärare på Universeum i Göteborg. Efter det började jag förkovra mig i ämnet och började inspirera mina kollegor att arbeta med programmering. Vi startade med analog programmering för att sedan ta det vidare till digital programmering. Till en början var det mest inom teknikämnet, men ju mer jag lärde mig desto mer utökades programmeringen att även ingå i andra ämnen. Jag och de elever jag då undervisade tyckte alla att det var lika roligt och inspirerande. Det finns oändligt många möjligheter till att använda programmering i undervisningen, det är bara att använda fantasin!

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I mitt arbete med den tidiga läs-och skrivinlärningen kan eleverna få extra stöd genom att använda appar och/eller program som gör att de både får se bokstaven men också höra dess ljud. Eleverna kan exempelvis skriva ordet och sedan få det uppläst. Jag har använt mig av Inläsningstjänst under den tysta läsningen men även vid högläsning. En del elever som haft svårare att komma igång med läsningen har fått läsläxa med hjälp av Inläsningstjänst, som ett extra stöd. Vid högläsning använder jag en dokumentkamera uppkopplad till projektor, så alla elever kan följa med i texten. Att kunna koppla upp dokumentkamera, dator eller iPad gör att den digitala undervisningen kan varieras i det oändliga.

– I klassrummet använder jag mig av både analogt bildstöd men också digitalt. Detta för att alla elever är hjälpta av struktur och tydlighet. Då jag undervisar i de lägre åldrarna har en del elever svårt att skriva med pennan och blir då hjälpta av att kunna använda dator/Ipad. Det finns även flera spel som eleverna kan spela som förstärker deras kunskaper i de olika ämnena. Det blir då ett lustfyllt lärande!

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag tycker att det underlättar och förenklar mitt arbete. Det underlättar på så sätt att de digitala läromedlen är uppdaterade och aktuella. Den digitala undervisningen fångar fler elever och gör att de medverkar i undervisningen till en högre grad. Det är lättare att differentiera undervisningen när eleverna använder till exempel dator. Då kan de elever som kommit igång med sin skrivning skriva på medan de som fortfarande behöver extra stöd kan använda talsyntes.
– I matematik kan de elever som är i behov av att skriva med hjälp av dator, få sin matematikbok digitalt. Det finns även utökat material att tillgå på ett lättillgängligt sätt. Att ha tillgång till digital lärplattform underlättar för vårdnadshavare att följa och öka sin inblick i elevernas kunskapsutveckling och vad som händer i skolan via veckobrev och annan skolinformation. Mitt samarbete med elevernas vårdnadshavare underlättas därför. Det underlättar också att hålla en snabb och effektiv kommunikation.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Då alla mina elever varit i skolan under våren har jag inte använt mig av digital distansundervisning. Dock gjordes visst planeringsarbete för en eventuell hemundervisning. Jag har kollegor med äldre elever, där elever har varit frånvarande under en stor del av vårterminen. Där har eleverna kunnat delta i undervisningen hemifrån via datorn. Detta har både elever och lärare upplevt som positivt. Under rådande omständigheter kring Covid 19 har ett ökat fokus på skolans digitalisering varit märkbar då vi utvecklat vårt arbetssätt med digitala appar samt att alla erbjuds digitala möten via Teams. För vissa är det en jätteutmaning, men för att vara uppdaterad i läraryrket ingår en adekvat digital kompetens.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Svårt att välja vilken jag tycker bäst om. Men Learn English från Majema är en klar favorit. Där får eleverna både litteraturbok, de får göra, höra och se. Eleverna är aktiva under lektionerna och använder många sinnen vilket bidrar till en djupare kunskapsinhämtning.

Användning under en lektion:
Under hela lektionen är min lärardator uppkopplad mot projektor. Det är samma bild på tavlan som eleverna har i sina böcker, vilket innebär att de elever som behöver extra stöttning har lättare att följa med i undervisningen då jag som lärare modellerar.

Först få eleverna lyssna på litteratur, en berättelse om en hund. Först lyssnar vi hela berättelsen på engelska. Därefter högläser/ upprepar alla eleverna en mening i taget, som datorn läser upp. Efter det översätter vi tillsammans texten mening för mening och diskuterar olika ord och fraser. När översättningen är klar arbetar eleverna med att lära sig olika ord utifrån kapitlets tema till exempel mat. En funktion i programmet är att datorn säger ett kommando exempelvis ”point at cucumber-” som uppmanar alla elever att peka på gurkan i sin bok och så vidare. Efter det är det frågor på texten, där eleverna ska skriva sina svar. Till kapitlet finns det ordbingo. Detta var väldigt populärt och alla elever var väldigt engagerade, då det finns tio ord men bara nio bingobrickor. Vi brukar avsluta lektionen med att sjunga en sång.