Katarina Sjöberg

foto Katarina Sjöberg

Katarina Sjöberg

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare arbetar med PREST ämnen på grundsärskolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5–10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag arbetar med att stärka eleverna i att vara kritiska av det som står på nätet. Vi läser och resonerar kring. Gör filmer som eleverna kan se för att förbereda sig inför nya aktiviteter. Gör danser med hjälp av digitala förebilder.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– 
Digitala utvecklingssamtal med vårdnadshavare, Här har jag lärt mig att använda olika digitala mötesplatser. Vi har lagt ut material på classroom och Google drive som vårdnadshavarna har kunnat arbeta med tillsammans med sina barn. Då digitala möten har underlättat för en del vårdnadshavare att delta vid mötena kommer jag att fortsätta använda det för de som behöver.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi planerar gemensamma teman, vi samarbetar och delar allt vårt material med varandra via Google drive. Bygger ofta upp olika teman via olika klipp från till exempel UR, SLI osv.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Inprint, Widgit online Dessa använder jag för att skapa bildscheman som eleverna behöver som stöd i sitt arbete. Jag skapar filmer där jag förbereder eleverna genom att konkret visa vad eleverna ska göra när de kommer till mina lektioner. Jag arbetar tillsammans med eleverna att leta kunskap och information på nätet (källkritik).