Kirsi Rutanen och Emma Lindgren

foto Kirsi Rutanen och Emma Lindgren

Kirsi Rutanen och Emma Lindgren

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Skolbibliotekarier, arbetar med MIK och Läs- och skrivfrämjande

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom att utveckla multilitteracitet, digitala kompetenser och MIK-färdigheter

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Vi har möjlighet att fortsätta utveckla och förfina vårt lektionsmaterial, hålla det au jour och följa vetenskapliga landvinningar. Våra lärare brukar kommentera att trots att vi har hållit lektionen med dem förut i andra klasser så märker det att vi har lagt till något nytt och det är alltid spännande att se vad det är. Det gör att planeringsfasen är rolig och inspirerande för oss när vi gör vår förnyade omvärldsbevakning inom ämnet. Vi kan arbeta med en mångfald av verktyg för att det ska funka för en mångfald av elever och grupper.

– Då vi på gymnasiet arbetar med föreläsningar så förbereder vi våra elever för högre studier och materialet delar vi på teams så att eleverna kan se om och använda materialet som källor för vidare studier.

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?’
– Vi satt med på många lektioner som sköttes digitalt under pandemin och det som vi tar med oss därifrån är att teknologin i sig inte sköter utbildningen. Läraren måste vara en god pedagog, ha en tydlig planering och en klassrumskultur som funkar även på distans. Där kunde vi bibliotekarier hjälpa till med kunskaper om Guided inquiry och ISP.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi bibliotekarier föreläser för kollegiet i samband med uppstartsveckor och har gjort det sedan 2015, tanken är att bygga på deras MIK-kompetens och att påminna om biblioteket såsom en samarbetspartner. Vi har hittills täckt in bland annat Källkritik, Källtillit, truth decay och läsfrämjande åtgärder. Det är vår del av det hela. Utöver det så har vi en IT-strateg som jobbar med fortbildning av kollegiet i lärplattformar och liknande.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Vi arbetar i Slides för att skapa vårt undervisningsmaterial, vi har köpt pro-versionen av den för att kunna spara och använda alla finesser i den. Allt vårt material är public domain och det används av bibliotekarier/lärare både i Sverige och utlandet. Då en lärare kommer till oss med en idé för samarbete så skapar vi lektionsmaterial som vi sedan använder i arbetet med eleverna. Ett sådant konkret tillfälle är det vi kallar för Kick-Offs. De används för att presentera ett tema eller en bok vi ska arbeta med. Det kan sedan genera annat material. Vi har även pro-versionen av Canva och av Wondershare Filmora för att kunna skapa material för att dela ut eller lägga upp filmklipp på vår Youtube-kanal. Vi håller även föreläsningar inom till exempel mångfald, sexuellt samtycke, HBTQI och liknande. Sök Bessemerbiblioteket på slides.com.