Lena Koinberg
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är i grunden civilingenjör och arbetade tidigare i IT-branschen. För några år sedan utbildade jag mig till lärare och jag arbetar nu som förstelärare i NO. Jag undervisar NO och teknik i årskurs 7–9
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Användande av appar gör det lätt för eleverna att repetera kunskap och kontrollera att de kan grundläggande begrepp och fakta. Appar är bra då de snabbt synliggör elevernas lärande för mig som lärare, vilket gör att jag kan anpassa min undervisning efter elevernas behov. IT-verktyg ger också möjligheter till variation vad gäller examinationsformer. En fördel med att använda digitala verktyg är även att elevernas digitala kompetens förbättras.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– När jag planerar hur vi ska arbeta med ett område så planerar jag även vilka IT-verktyg vi ska använda. Genom att använda digitala verktyg på olika sätt vid olika tillfällen så skapas en variation i undervisningen, vilket både jag och eleverna uppskattar. I NO använder vi digitala verktyg för att öva begrepp, synliggöra elevernas lärande, göra simuleringar och variera examinationsformerna. I tekniken programmerar vi och skapar digitala modeller. Framför allt i tekniken så kan det krävas en ganska stor insats av mig som lärare för att kunna genomföra undervisningen på det sätt som jag vill. Exempelvis så måste jag själv lära mig ett program för digitala modeller innan jag kan planera ett projekt där eleverna ska skapa digitala modeller.
– Mina elever gillar att använda digitala verktyg så de är alltid positiva till att testa nya digitala verktyg i undervisningen. Eleverna har stor förståelse för att nya digitala verktyg inte alltid fungerar lika bra under lektionen som de gjorde när jag provade verktyget innan lektionen. Som lärare så gäller det att våga testa olika digitala verktyg för att kunna hitta de verktyg och arbetssätt som fungerar i ens eget klassrum.
Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Då mina lektioner alltid bygger på digitala verktyg så var det väldigt enkelt för mig och mina klasser att arbeta digitalt. De fysiska genomgångarna ersattes med inspelade genomgångar och demonstrationer. I övrigt så arbetade vi som vanligt med material i Google classroom och avslutande exit tickets i Socrative. Generellt så uppskattar eleverna inspelade instruktioner när vi gör något svårt, exempelvis då vi använder ett digitalt verktyg för första gången. Inspelade instruktioner är något som jag har använt mig av både innan, under och efter corona så det är inget nytt för mig eller mina elever.
– Jag tror att distansundervisningen har fått många lärare att hitta nya arbetssätt och hoppas att distansundervisningen fått fler lärare att våga testa olika digitala verktyg.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Rosendalsskolan har vi många kunniga och engagerade lärare. Det gör att vi kan bolla idéer och utbyta erfarenheter med varandra. Skolans ämnesträffar samt att vi har tvålärarskap i flera ämnen gör att vi har ett naturligt samarbete med våra ämneskollegor.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– För att hjälpa mina elever att lära sig begrepp och fakta så använder jag mig av fyra appar. När jag vill att alla elever ska visa sina kunskaper på samma gång så använder eleverna Whiteboard.fi där de skriver sina svar på digitala mini whiteboards. Teoretiska lektioner avslutas med att eleverna gör självrättande exit tickets i Socrative. När vi repeterar ett område och övar till prov så har vi frågesporter i Kahoot. Inför de nationella proven i NO så använder eleverna flipfrågor i Quizlet för att snabbt kunna öva in alla grundläggande begrepp och fakta för hela kursen. Jag har svårt att säga att en av apparna är min favorit då apparna kompletterar varandra och används vid olika tillfällen.
– Mitt fokus detta läsår ligger på att utveckla de digitala projekten i tekniken. Där använder eleverna Micro:bits med tillbehör när de programmerar samt Tinkercad för att skapa digitala modeller. Digitala projekt i tekniken är riktiga favoriter för både mig och eleverna!