Lena Koinberg

Foto på Lena Koinberg

Lena Koinberg

Rosendalsskolan
Vallentuna

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förstelärare i NO och undervisar elever i åk 7-9 i NO och teknik. Jag är i grunden civilingenjör och arbetade 15 år i IT-branschen innan jag omskolade mig till lärare.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi arbetar på Google classroom. Allt elevernas material finns där på ett tydligt och välstrukturerat sätt vilket gör det enkelt för dem både att veta vad de ska göra under lektionerna och att ta igen sådant som de har missat om de har varit borta.

–Mina elever arbetar med testbaserad inlärning. Vi använder oss av olika digitala verktyg för att öva in begrepp och grundläggande fakta. Att det är lätt för eleverna både att få reda på vad de ska kunna och och att öva in kunskapen ger en effektiv faktainlärning, vilket i sin tur gör att vi hinner med många laborationer och andra former av fördjupande övningar.

– Vi använder även digitala verktyg för att programmera micro:bits, skapa digitala modeller i Tinkercad, studera satellitdata, med mera.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?

– Då jag redan innan hade all lektionsinformationen på Google classroom så var det väldigt lätt för mig och mina elever att ha lektioner på distans. Något som var nytt och som vi har fortsatt med är digitala möten och utvecklingssamtal. Det är väldigt smidigt att jag är på skolan, eleven är i skolan eller hemma och föräldrarna kopplar upp sig från sina arbetsplatser.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett bra samarbete inom arbetslagen så mycket sker genom spontant kollegialt lärande. Kunskapsöverföring kan även ske genom att en lärare håller en dragning i aulan eller på en av våra ämnesträffar. Under hösten kommer jag exempelvis att medverka på F-3:s ämnesträffar med målet att vi inom det arbetslaget ska få fler att känna sig bekväma med programmering så att det blir en naturlig del av undervisningen i alla klasser.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Det är viktigt med en bra lärplattform där jag snabbt och smidigt kan dela material med mina elever och de kan skicka in uppgifter till mig. Jag tycker att både Google classroom och Showbie har fungerat väldigt bra.

– Tyvärr så är det fler och fler webbtjänster som kräver relativt dyra premiumabonnemang för att vi lärare ska få tillgång till de funktioner vi behöver. En väldigt enkel och mycket användbar webbtjänst är whiteboard.fi som har digitala mini whiteboards. Jag ber eleverna svara på något genom att skriva det på whiteboard.fi. Jag ser alla elevers svar samtidigt som de inte kan se varandras svar. Det är bra vid alla möjliga tillfällen, t.ex. vid genomgångar i matematik, när eleverna ritar kopplingsscheman i fysik och vid exit tickets.