Linda Bjällerstedt

foto Linda Bjällerstedt

Linda Bjällerstedt

Bjurdhovdasmyckets förskola
Västerås

Presentation

Nominerad tillsammans med Sara Bergström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat som förskollärare i 19 år. Jag brinner för att kombinera it med estetiska ämnen, framförallt drama. Med hjälp av digitala hjälpmedel kan jag levandegöra min undervisning så den passar alla barn utifrån deras specifika behov. Med drama/estetiska-ämnena kan det analoga och digitala mötas och skapa en helhet.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Hos oss är lärplattorna våra digitala vänner med egna namn, de är en del av dramaarbetet och hjälper oss att motivera barnen. De är kategoriserade efter olika delar av läroplanen på så vis blir det tydligt för barnen vilken läsplatta de ska arbeta med vid olika undervisningssituationer. Exempelvis ”Kjell Kritik” som hjälper barnen att förstå vad källkritik innebär och gör det förståeligt även för de minsta barnen.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag ser det som ett oerhört motiverande verktyg både för att tillsammans  med barnen söka ny kunskap men även för att förändra inlärningsmiljöer. Vi kan med hjälp av digitala verktyg visualisera undervisningen och göra den spännande och lustfylld. Barnen ges oändligt många olika sätt att erövra sig ny kunskap på. Möjligheterna är oändliga.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Framförallt har vi effektiviserat mötessituationer vuxna emellan då vi haft digitala möten. Det har gett oss mer tid i barngruppen och denna vår har fått mig att inse vikten av att ge barnen en adekvat digital kompetens. Föräldrasamtal har skett digitalt, där har barnen kunnat visa upp sina färdigheter digitalt. Utmaningen är alltid att få med alla på det digitala tåget så vi får en likvärdig förskola.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Med hjälp av greenscreen kan vi arbeta och levandegöra stora delar av läroplanen såsom fantasi, föreställningsförmåga, berättande och källkritik där barnens kreativitet och eget skapande står i fokus. De har bland annat fått göra egna nyhetsprogram och rapporterat om sin undervisning samt fakenews.