Sara Bergström

foto Sara Bergström

Sara Bergström

Bjurdhovdasmyckets förskola
Västerås

Presentation

Nominerad med Linda Bjällerstedt

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat som förskollärare i 11 år. I mitt arbete använder jag mig ofta av estetiska uttryckssätt i kombination med digitala verktyg. Det är viktigt för mig att barnen får många erbjudanden så att de kan lära på det sätt som passar dem bäst. Jag levandegör min undervisning med hjälp av drama där det digitala och analoga får smälta samman.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Med hjälp av drama får våra lärplattor liv som egna personer. De är kategoriserade för att täcka upp hela läroplanen. Tillsammans ger vi oss ut på dramatiska äventyr med våra digitala vänner som på ett lekfullt sätt i leken motiverar barnens eget lärande. Vår lärplatta Kjell Kritik hjälper oss till exempel med vårt arbete kring källkritik och ger även de yngsta barnen förståelse.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De digitala verktygen är med under hela processens gång. De gör det möjligt för mig att planera, dokumentera och reflektera regelbundet. Jag kan ge barnen ett utvidgat erbjudande och nå ut till fler barn än tidigare.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Digitaliseringen har i förskolan bland annat inneburit kontakt med föräldrar via videokonferens. Även andra möten har skett digitalt och blivit mer effektiva, vilket har resulterat i mer tid i barngrupp. Utmaningen har varit det kollegiala utbytet med till exempel studiebesök, men det har vi kunnat ordna med digital rundvandring. Positivt är att man i större utsträckning förstått vikten av den digitala undervisningens möjligheter.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Vi använder ofta Greenscreen i arbetet med barnen. Med Greenscreen kan vi levandegöra stora delar av läroplanen så som fantasi och föreställningsförmåga, berättande, källkritik där barnens kreativitet och eget skapande står i fokus. De har till exempel gjort egna nyhetsprogram och rapporterat om fake news.