Sandra Winarve

foto Sandra Winarve

Sandra Winarve

Ljungbackens skola
Lidingö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Sandra Winarve, jag är 29 år gammal. Jag är född och uppvuxen på Gotland men har bott i Stockholm sedan tonåren. Jag studerade till lärare med inriktning mot undervisning i årskurs f-3 vid Stockholms universitet och tog min examen år 2017. Jag har sedan min examen arbetat som lärare på Ljungbackens skola på Lidingö. Just nu undervisar jag i årskurs 1.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Eleverna är från en tidig ålder bekanta med den ”digitala världen” och motiveras av att använda digitala verktyg i skolan. Förutom en stärkt motivation kan digitala verktyg stärka elevernas lärande på en rad olika sätt. Vi använder dagligen projektor och dokumentkamera vid exempelvis genomgångar och högläsning för att eleverna ska kunna vara delaktiga och få visuellt stöd. Att skriva och läsa på dator där det finns hjälpmedel som diktering och uppläsning av text är ett bra stöd för alla elever, men särskilt för de elever som har läs- och skrivsvårigheter. Dessa hjälpmedel innebär att eleverna kan producera längre texter men även ta till sig ett mer komplext innehåll. När vi planerar ett arbetsområde utgår vi från att eleverna lär sig och tar till sig kunskapen på olika sätt. Vi använder oss därför nästan alltid av både film, text, muntliga genomgångar och diskussioner i ett arbetsområde. Detta hade inte varit möjligt utan användandet av digitala verktyg. Även verktyg som Bingel som är utformat som ett spel motiverar eleverna till färdighetsträning inom olika områden.

– Digitala verktyg skapar även möjligheter för eleverna att visa sina kunskaper på olika sätt. De kan skapa presentationer, svara på frågor i formulär, spela in film, ja listan kan göras lång. Med hjälp av digitala plattformar som Google Classroom, Google Sites och andra dela-funktioner får eleverna en tydlig överblick och snabb och lätt åtkomst till sina egna och andras arbeten vilket ger möjlighet till samarbete och återkoppling, något jag upplever stärker elevernas lärande och underlättar vid bedömning av elevernas kunskaper.

– Digitala verktyg ger även möjlighet till variation i undervisningen vilket stärker elevernas lärande och motivation.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktyg underlättar vid planeringen av undervisningen då vi lärare kan dela lektionsupplägg, material och annat via exempelvis Google drive. På skolan har vi en gemensam mapp där allt material och alla planeringar samlas och delas. Som jag skrev ovan så kan undervisningen varieras mycket med hjälp av digitala verktyg, som lärare har man fler valmöjligheter när man planerar sitt lektionsinnehåll.

– Digitala verktyg kan även underlätta vid bedömningen av elevernas kunskaper, som jag skrev ovan samlar vi ofta elevarbeten i Google Classroom vilket innebär att jag som lärare får en överblick och kan ge skriftlig återkoppling på ett mer effektivt sätt. Digitala verktyg ger mig som lärare större möjligheter att erbjuda eleverna visuellt stöd. Jag kan visa bilder, filmer, timer, instruktioner, göra arbetsuppgifter i helklass, visa presentationer etc. Digitala verktyg som till exempel Google Classroom ger även frånvarande elever möjlighet att ta del av undervisningen.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– På skolan där jag arbetar bestämdes tidigt att alla elever skulle erbjudas likvärdig undervisning oavsett om eleverna var på plats i skolan eller om de var hemma. Vi genomförde ett enormt gemensamt arbete där vi diskuterade olika arbetssätt och upplägg för att nå detta mål om likvärdig undervisning. Vi gjorde en inventering och såg till att samtliga elever på skolan hade tillgång till antingen dator eller Ipad samt internetuppkoppling för att kunna delta i undervisningen hemifrån.

– Vi skulle använda oss av Google Classroom samt Google meet för att dela uppgifter och för att kommunicera med elever och vårdnadshavare. Alla vi lärare på skolan satt tillsammans under eftermiddagarna och hjälptes åt att diskutera, arbeta fram och lägga ut uppgifter i samtliga ämnen digitalt. Varje klass hade alltså ett digitalt klassrum. Även fritids deltog i arbetet och la ut uppgifter och aktiviteter i Classroom.

– En utmaning som vi ställdes inför var att vi ju faktiskt hade en stor andel elever i skolan, skulle vi då undervisa på två olika sätt, ett digitalt och ett ‘analogt’?  Vi bestämde oss för att undervisningen skulle ske på samma sätt i skolan som för de elever som var hemma, eleverna arbetade alltså med samma uppgifter och kommunicerade med varandra i chattrum som vi lärare skapat. Ett schema publicerades dagligen där eleverna fick instruktioner om vilka uppgifter som skulle genomföras och på vilket sätt. Eleverna som var frånvarande deltog i samlingar, genomgångar och andra aktiviteter via Google meet. Vi lärare hade även uppföljning varje vecka via Google meet med de elever som var frånvarande.

– Detta arbetssätt tvingade oss verkligen att tänka till och gav oss insikter om vilken typ av uppgifter som passar väl i digitalt format och vilka uppgifter som inte gör det i arbetet med de allra yngsta eleverna. Vi utforskade en mängd olika verktyg, plattformar och hemsidor. Under denna period besökte vi lärare varandras klassrum för att hjälpa varandra och för att dela idéer. Vi lät även elever i årskurs 3 hjälpa elever i förskoleklass att komma in på och använda olika digitala verktyg.

– För att summera så ställdes vi under våren 2020 inför stora utmaningar och det ställdes krav på en snabb omställning och utveckling av den digitala undervisningen. Det arbete vi genomförde är vi enormt stolta över och det gav oss möjlighet att erbjuda eleverna en likvärdig undervisning. Vi är även enormt stolta över elevernas insatser och anpassning till detta, till stora delar nya, arbetssättet. Utmaningarna vi ställdes inför gav oss lärare möjlighet att utveckla våra undervisningsmetoder samt utveckla det kollegiala lärandet.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Min favoritwebbtjänst är Google Classroom. Som jag beskrivit i tidigare svar så ger denna plattform stora möjligheter till interaktion och samarbete mellan elever men även en överblick för både lärare och elever. I Google Classroom är alla elever i årskursen inbjudna och vi har organiserat det så att det finns en flik för varje ämne. Eleverna klickar in på rätt flik och kollar på den uppgift som ska göras. Där har jag som lärare skrivit stegvisa instruktioner, länkat till filmer, spel, inlästa böcker eller hemsidor som ska användas och kan även koppla dokument där eleverna svarar på frågor eller skriver texter, gör presentationer eller formulär som jag (och ibland andra elever) sen snabbt och enkelt kan ta del av och ge återkoppling på.