Richard Westerlind

foto Richard Westerlind

Richard Westerlind

Sylteskolan
Trollhättan

Presentation

Nominerad som en del i projektgruppen för Rörelse-Glädje-Kunskap, med deltagare från fem olika skolor i Trollhättan.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare på Sylteskolan i Trollhättan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Möjliggör en mer varierad och formativ undervisning. Eleverna kan tränas till att arbeta mer självständigt. Lättare att samla lärar- och elevmaterial för bedömningar och framtida planeringar.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Lättare att skapa en tydlig struktur både för mig själv och för eleverna när det kommer till planeringar (dags-, vecko-, månads- och terminsplanering) och bedömningar (som är smidigt att göra formativt via digitala verktyg).

Hur ser du på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Den stora utmaningen låg i att så stora förändringar skulle göras på kort tid och där alla skulle med på tåget. Möjligheterna är att digitala verktyg underlättar och utvecklar mina bedömningar, mitt planerande och upplägg, genomförandet och utvärderingen av min undervisning.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Classroomscreen.com som hjälper mig att skapa en tydlig struktur på lektionerna. Studi.se använder jag mig mycket av för tillfället där det finns pedagogiska filmer med anpassade uppgifter till.