Renée Diaz

foto Renée Diaz

Renée Diaz

Internationella Engelska skolan
Sundsvall

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Spansklärare, förstelärare och samordnare på Internationella Engelska Skolan Sundsvall

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag har varit legitimerad lärare i spanska och engelska sedan 2011, men har arbetat som lärare i 18 år. Jag jobbar sedan 2011 på Internationella Engelska Skolan i Sundsvall där jag undervisar i spanska åk 6-9. Jag är också samordnare på skolan. Jag är förstelärare och har främst mobilt lärande som fokusområden

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Vi använder oss av Google Suite for Education i vår undervisning. Det präglar hela vår verksamhet och vårt arbetssätt. Som lärare ser jag digitala medel som ett sätt att effektivisera min undervisning. Eftersom jag undervisar i språk finns det otaliga nyttiga resurser att ta del av.

– Med hjälp av Googles tjänster har jag sedan 2015 utvecklat projektet Online Support. Tanken med projektet är att finnas till hands för eleverna även utanför skoltid. Stödet riktar sig till elever i åk 6-9. I nuläget erbjuds eleverna hjälp efter skoltid i samband med prov eller inlämningar. I svenska och SO erbjuds Online Support regelbundet varje vecka. Under supportiden har vi lärare som hjälper elever med läxor via mail, Google chat, Hangouts och Google Docs. Eleverna har möjlighet att ställa frågor, få coachning i sina dokument, få feedback på sitt arbete, osv. Elever kan vara delaktiga utifrån sina egna individuella behov.

– Genom stöd av digitala medel får våra elever direkt hjälp och feedback på de frågor de har. Detta är mycket uppskattat av både elever och föräldrar och vi har sett många elever som har förbättrat sina resultat tack vare supporten. Rent praktiskt så skickar vi lärare iväg ett mail via Gmail om att vi är Online. Eleverna kan då välja att chatta eller dela dokument för att chatta direkt på dokumentet. Samtliga lärare som undervisar kvällstid får betalt.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Vi lever fortfarande i en tid då lärare har olika grader av kunskap när det kommer till digitala medel och i Sverige har skolor också olika förutsättningar. Att uppmärksamma vikten av digitala medel är viktig men det är också viktigt att understryka att det är till för att göra undervisningen mer effektiv, inte för att den ska ta över undervisningen. Under våren var den största utmaningen att få alla på båten, förstås. Många fick upp ögonen för verktyg som inte tidigare använts eller utvecklats. Nya addons till Google las till för att kunna spela in filmer och lägga till coola animeringar. Lärare som tidigare aldrig använt sig av Google slides fick nu lära sig hur enkelt och lättillgängligt det var. Samarbetet mellan oss alla var hög och alla bidrog till att elever som inte kunde närvara på skoltid ändå fick undervisning.

– Jag är tacksam att bli nominerad för Guldäpplet igen. Det här en chans för projektet Online Support att få mer uppmärksamhet och förhoppningsvis kan det inspirera andra skolor att öppna upp dörrarna för ett mer flexibelt lärande. Själv har jag invandrabakgrund och hade tyvärr aldrig hjälp från mina föräldrar med varken läxor eller prov. Jag har en dröm om att alla barn ska kunna ha en person att vända sig till på kvällen när man sitter själv och kämpar med sina studier.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Egentligen alla Google Suite for Education tjänster.