Linnea Arnkärr

foto Linnea Arnkärr

Linnea Arnkärr

Ljungbackens skola
Lidingö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 28 år, utbildad F-3 lärare och arbetar just nu med 17 elever i årskurs 1. Jag har arbetat i samma skola i 4 år och har precis släppt min första klass som jag hade från förskoleklass till årskurs 4. Skolan jag jobbar på är även samma skola som jag gick på när jag själv gick i lågstadiet, vilket känns otroligt bra. Jag älskar att skapa eget material till klassrummet och lektioner. En stor passion är att komma på egna nya idéer för att kunna möta alla elever utifrån deras nivå och anpassningar.

– Jag brinner för att kunna anpassa så mycket jag kan till de elever som är i behov av stöd. Jag har själv en lillebror som fick diagnosen Aspergers syndrom sent i livet på grund att inga anpassningar gjordes i de lägre åldrarna då, vilket har skapat ett driv hos mig att möta alla utifrån deras behov. Digitala verktyg har hjälpt på många olika sätt i klassrummet för just dessa elever som är i behov av visuellt eller auditivt stöd.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Digitala verktyg motiverar eleverna att utvecklas och lära sig nya saker på ett sätt som de är bekanta med. Många elever har redan när de börjat skolan bättre koll på datorer och andra digitala verktyg än många lärare idag. Det har därför varit en hög motivation att använda IT som ett verktyg att undervisa källkritik, respons, samarbete och större projekt med digitala verktyg.Många elever som är i behov av anpassningar och särskilt stöd har också gynnats av IT och deras lärande har förstärkts för att de har lyckats uttrycka sig i digital form. Jag använder projektor och dokumentkamera i klassrummet varje dag vid högläsning och genomgångar för att eleverna ska få visuellt stöd och kunna vara delaktiga.

– Att skriva och läsa på dator där det finns hjälpmedel som diktering och uppläsning av text är ett bra stöd för alla elever, men särskilt för de elever som har läs- och skrivsvårigheter. Dessa hjälpmedel innebär att eleverna kan producera längre texter men även ta till sig ett mer komplext innehåll. När ett arbetsområde planeras utgår vi från att eleverna lär sig och tar till sig kunskapen på olika sätt. Vi använder oss därför nästan alltid av både film, text, muntliga genomgångar och diskussioner i ett arbetsområde. Detta hade inte varit möjligt utan användandet av digitala verktyg. Även verktyg som Bingel och Elevspel som är utformat som ett spel motiverar eleverna till färdighetsträning inom olika områden.

– Digitala verktyg skapar även möjligheter för eleverna att visa sina kunskaper på olika sätt. De kan skapa presentationer, svara på frågor i formulär, spela in film, ge respons till varandra, ja listan kan göras lång. Med hjälp av digitala plattformar som Google Classroom, Google Sites och andra dela-funktioner får eleverna en tydlig överblick och snabb och lätt åtkomst till sina egna och andras arbeten vilket ger möjlighet till samarbete och återkoppling, något jag upplever stärker elevernas lärande och underlättar vid bedömning av elevernas kunskaper. Digitala verktyg ger även möjlighet till variation i undervisningen vilket stärker elevernas lärande och motivation.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– I min lärarroll är digitala verktyg en stor del av min planering och efterarbete. All lektionsplanering och terminsplanering skrivs och sparas digitalt i skolans Google Drive för att alla ska kunna ta del av den.Även om jag har lektioner i olika årskurser använder jag mig oftast av digitala verktyg i form av dator eller dokumentkamera som är kopplad till en projektor för att få så mycket visuellt stöd till eleverna som möjligt. Det kan vara i form av ett stoppur, skylt för ljudnivå eller att skriva instruktioner för lektionens mål eller planering.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– På skolan där jag arbetar bestämdes tidigt att alla elever skulle erbjudas likvärdig undervisning oavsett om eleverna var på plats i skolan eller om de var hemma. Vi genomförde ett enormt gemensamt arbete där vi diskuterade olika arbetssätt och upplägg för att nå detta mål om likvärdig undervisning. Vi gjorde en inventering och såg till att samtliga elever på skolan hade tillgång till antingen dator eller Ipad samt internetuppkoppling för att kunna delta i undervisningen hemifrån. Vi skulle använda oss av Google Classroom samt Google Meet för att dela uppgifter och för att kommunicera med elever och vårdnadshavare. Alla vi lärare på skolan satt tillsammans under eftermiddagarna och hjälptes åt att diskutera, arbeta fram och lägga ut uppgifter i samtliga ämnen digitalt. Varje klass hade alltså ett digitalt klassrum.

– En utmaning som vi ställdes inför var att vi ju faktiskt hade en stor andel elever i skolan, skulle vi då undervisa på två olika sätt, ett digitalt och ett ”analogt”?  Vi bestämde oss för att undervisningen skulle ske på samma sätt i skolan som för de elever som var hemma, eleverna arbetade alltså med samma uppgifter och kommunicerade med varandra i chattrum som vi lärare skapat. Ett schema publicerades dagligen där eleverna fick instruktioner om vilka uppgifter som skulle genomföras och på vilket sätt. Eleverna som var frånvarande deltog i samlingar, genomgångar och andra aktiviteter via Google Meet. Vi lärare hade även uppföljning varje vecka via Google Meet med de elever som var frånvarande. Detta arbetssätt tvingade oss verkligen att tänka till och gav oss insikter om vilken typ av uppgifter som passar väl i digitalt format och vilka uppgifter som inte gör det. Vi utforskade en mängd olika verktyg, plattformar och hemsidor. Under denna period besökte vi lärare varandras klassrum för att hjälpa varandra och för att dela idéer. Vi lät även elever i årskurs 3 hjälpa elever i förskoleklass att komma in på och använda olika digitala verktyg.

– För att summera så ställdes vi under våren 2020 inför stora utmaningar och det ställdes krav på en snabb omställning och utveckling av den digitala undervisningen. Det arbete vi genomförde är vi enormt stolta över och det gav oss möjlighet att erbjuda eleverna en likvärdig undervisning. Det gav även oss lärare möjlighet att utveckla våra undervisningsmetoder samt utveckla det kollegiala lärandet.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag använder Classroom Screen varje dag i mitt klassrum. Den har de flesta verktyg som jag behöver så som klocka (både digital och analog), stoppur, text att skriva osv. I mitt klassrum arbetar eleverna ofta i par eller i grupp eftersom jag arbetar utifrån kooperativa strukturer. När jag sätter på Classroom Screen i början av en lektion skriver jag i textrutan målen och syftet för lektionen, vad de ska göra och hur de ska genomföra uppgiften. Jag går igenom detta muntligt och låter texten stå kvar för visuellt stöd. Sedan sätter jag på ljudnivå-mätaren så att eleverna vet hur de ska prata i gruppen. Jag sätter sedan på timern så eleverna vet hur lång tid de ska arbeta. När klockan ringer och timern är slut utvärderar vi uppgiften och jag kan visuellt skriva i en ny textruta vad de olika grupperna kommer fram till.

– En annan webbtjänst som är bra att arbeta med är Google Sites. Efter min utbildning med STL har jag fortsatt arbeta med cirkelmodellen och Google Sites. Det är en bra samlingsplats att lägga upp kortare uppgifter där eleverna kan svara i kommentarer eller i inlägg. Eleverna går sedan in själva och ger respons på varandra och kan se detta i realtid. Från ett lärarperspektiv är Google Classroom en essentiell plats för eleverna att spara ett arbete. Under utvecklingssamtal lägger jag upp en färdig mall i Google Presentationer på Google Classroom och tilldelar varje elev en kopia. Sedan går eleverna in både under skoltid och hemma och fyller i mallen som sparas automatiskt på Google Classroom och deras egna drive. När utvecklingssamtalen sedan kommer har läraren alla elever sparade under Google Classroom och kan bläddra lätt mellan eleverna. Detta har varit en tidsbesparande sak!