Lisa Eriksson

Lisa Eriksson

Makerzone
Sollentuna

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
­– Jag heter Lisa och är behörig SO-lärare för årskurserna 4-9, samt gymnasiet. Jag arbetar på Makerzone i Sollentuna kommun, där vi tillsammans utvecklar lektioner och temapass för barn och elever från 5-18 år med fokus på digitalisering, hållbarhet och innovation. I min undervisning finns det alltid en tydlig koppling till läroplanen och det är alltid ämnesövergripande samarbeten. En viktig del för mig är även att skapa ett lärande där eleverna ska presentera det de skapat, lärt sig, för en verklig mottagare.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Det är viktigt för mig att integrera digitala verktyg i undervisningen på ett sätt som verkligen gör skillnad för elevernas lärande. Genom att kombinera både digitala och analoga metoder får eleverna utrymme att utveckla sina kunskaper och färdigheter på ett sätt som motiverar dem och är tillgängligt för alla. Jag är ständigt nyfiken på nya innovationer men är noga med att analysera deras funktion och att bara använda dem när de passar in och bidrar till elevernas utveckling. Målet är att hitta den optimala balansen mellan digitalt och analogt, så att eleverna kan lära på bästa möjliga sätt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi är en central resurs som har lätt att nå ut till lärare som är intresserade av att lära sig nytt, som vill ha stöd eller som bara vill bolla idéer. Vi arbetar med alla åldrar i kommunen och möter många klasser vilket ger oss insikt, kunskap och stora möjligheter att verkligen kunna ge det stöd som behövs, där det behövs. Det handlar alltså inte bara om ett kollegium på en enhet utan all personal som jobbar i skola i Sollentuna. Vi arbetar med lärargrupper, med klasser, med skolledare och med enskilda individer. Det är en stor förmån att kunna ha den stora kontaktyta vi har.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Jag tror på att vara trygg i det man gör. Man behöver inte ha hundra olika verktyg i sin verktygslåda. Jag har kanske fem favoritverktyg jag verkligen använder mycket och det är verktyg som gör att man kan skapa till exempel en multimodal text, göra film och strukturera arbetet för eleverna. Till exempel att skriva en text i en speciell genre eller i ett ämne för att sedan bearbeta texten på olika sätt och kunna lägga till rörlig bild och ljud. Det som verkligen lyfter lärandet är när en ytterligare skapandeprocess integreras, vilket ger en tydligare syfte med arbetet.

– Ett konkret exempel är projektet när vi bygger hållbara hus på Makerzone, där elever får designa husmodeller med hjälp av digitala verktyg och 3D-printning. Här får de inte bara lära sig om samhällsbyggnad, hållbar arkitektur, utan också använda digital design och skapande för att visualisera sina idéer. De får även träna på sina matematiska kunskaper när de räknar ut area på huset som ska passa in i ett område, de tränar även på att skissa och rita en ritning. Genom att kombinera text med visuella och praktiska moment, kan eleverna utveckla en djupare förståelse för hållbarhet samtidigt som deras digitala kompetens stärks. Detta arbetssätt främjar både kreativitet och problemlösning, och ger eleverna möjlighet att presentera sitt lärande på ett mångsidigt och engagerande sätt.