Malin Morsjö och Marie Klingstam

Foto på Malin Morsjö och Marie Klingstam

Malin Morsjö och Marie Klingstam

Lillhamra förskola
Västerås

Presentation

Bilden: Malin Norsjö, till vänster och Marie Klingstam, till höger.

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Vi heter Malin och Marie m och arbetar som förskollärare på Lillhamra förskola i Västerås. Vi har arbetat tillsammans i fem år då uppdraget även bestått av att handleda studenter, kvalitetssäkra förskolor genom tillsyn och föreläst för kollegorna i Västerås stad.

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Vi tänker att IT blir ett stöd när det integreras och kompletteras med analoga informationsformer. Lärande uppstår ofta genom möten, mellan elever-elever, elever-pedagoger och elever-material. IT ger fler möjligheter för elever att mötas och därmed skapa förståelse, meningsfullhet och lärande.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Dom digitala verktygen stimulerar vår nyfikenhet på barnet och utbildningen. Verktygen underlättar våra medvetna val i undervisningen. De ger oss även förutsättningar till att skapa stämningar och miljöer. Vi kan snabbt förflytta lärmiljön i tid och rum.  I våra pedagogiska reflektioner ger dom digitala verktygen oss en tydlig inblick i barns lärande och intressen vilket kvalitetssäkrar vår utbildning.

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?
– Under coronatiden har Västerås stad valt att lägga en större pedagogisk peng på ett digitalt basutbud vilket vi tror bidrar till likvärdig förskola. Vi kommer att fortsätta att erbjuda fysiska och digitala möten. Vi har sett en vinst i att kunna möta kollegor och vårdnadshavare digitalt oavsett geografiskt avstånd, tid och personliga förutsättningar. Ett kvitto vi har fått är en förståelse för vilka fysiska möten som är viktiga och varför.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Enligt läroplanen ska alla arbeta med digitalisering och det är en självklarhet, inget vi kan välja. Vi på förskolan har tillgång till två lärcoacher och staden anordnar VETT varje år. Pedagoger använder digitala verktyg dagligen genom pedagogisk dokumentation, reflektion och i sin undervisning.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Genom att arbeta integrerat med analoga och digitala verktyg där elever möts skapas möten där lärande och förståelse bidrar till meningsfullhet. Till exempel att lägga pärlplatta både fysiskt och digitalt, möta olika material på ljusbordet, projicera miljöer på väggen och samtidigt arbeta med skuggor.