Lisa Höglund

Foto på Lisa Höglund

Lisa Höglund

Jonsereds skola
Partille

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat som lärare i över 30 år, varav de senaste 20 åren på Jonsereds skola i Partille kommun. Jag älskar mitt jobb som speciallärare och har ett fint samarbete med kollegor. De senaste 15 månaderna har jag fått ställa om mitt arbetssätt på grund av att jag är i riskgrupp för Covid. Jag bedriver all min undervisning på distans och därav har jag verkligen utvecklat mitt digitala arbete.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Att befinna sig framför en dator är helt naturligt för våra elever. Jag upplever att det, särskilt för vissa elever, blir lättare att vara fokuserad när vi kopplar ihop tal, text och bilder, något vi vet förstärker lärandet. Jag märker också att några av mina elever känner sig mer bekväma med att träffa en lärare framför en skärm än i traditionell skolmiljö. Jag kan snabbt och enkelt skifta innehåll på lektionen om det behövs.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag får en tydligare undervisning för jag befinner mig på ett ställe där jag har tillgång till allt jag behöver. Varje elev har sitt eget dokument. På så sätt blir det lättare att följa lärande och planering både för mig som lärare och för eleven. Dokumentationen leder till reflektion som sedan är värdefull i min planering med ämnesläraren. Jag får ett direkt kvitto på hur arbetssätt och ämnesinnehåll tas emot av eleven/elevgruppen genom att undervisningen blir mer koncentrerad framför skärmen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag har en sjukdom som gör att jag är i riskgrupp för Corona. Jag har kunnat fortsätta att arbeta som speciallärare tack vare att jag har distansundervisning med alla mina elever. Under tiden som jag har utvecklat mitt digitala arbete har jag också börjat undervisa elever med problematisk skolfrånvaro. Jag är glad att jag bibehåller en god och positiv relation med mina elever trots att vi möts i ett nytt forum, framför skärm.

– I ett större perspektiv ser jag det som positivt att utvecklingen och användningen av IT i skolan har rusat fram under den här tiden.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I Partille kommun har vi uppstartsdagar med digitala föreläsningar kring nya digitala tjänster. På skolan sprider vi goda exempel på kategoriträffar och arbetsplatsträffar. Jag har också deltagit i VGR Distanspedagogik Podden, Specialpedagogik på distans och på VGR Nätverket för skolutveckling med digitala verktyg, där jag har berättat om mitt arbete.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag bjuder in eleven till Meet. Vi tittar på ett delat Googledokument för att se innehållet och målet för lektionen. Sedan arbetar vi till exempel med matematik genom att dela på verktyget Jamboard. Om vi arbetar med svenska kanske vi använder Ugglo eller något annat digitalt läsverktyg. Ibland passar det med Widgit Online där vi kan arbeta med bildstöd och översättning till andra språk. I slutet av lektionen sammanfattar vi i vårt delade dokument. Ibland skriver eleven och jag ett mail till elevens vårdnadshavare och ämnesläraren.