Marcus Henriksson

Foto på Marcus Henriksson

Marcus Henriksson

Rytmus Gymnasium
Borlänge

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare i historia, samhällskunskap och entreprenörskap

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Att använda digitala hjälpmedel och verktyg, är som att sätta en lärare i handen på varje elev. Det kan öka deras motivation och hjälpa deras inlärning markant, särskilt för de elever som behöver extra stöd och hjälp. Till exempel så finns alla mina föreläsningar inspelade på Youtube, där jag har en kanal med några tusen följare. I mina ämnen (Historia, samhällskunskap och Entreprenörskap) är detta ett otroligt bra hjälpmedel. Elever som vill se en föreläsning igen, innan ett prov har då den möjligheten. De elever som tyckte att min föreläsning i skolan gick för snabbt, kan titta på den igen och i hens eget tempo. De elever som varit sjuka eller så, kan ta ikapp utan större problem. En stor vinst för alla elever om du frågar mig, oavsett om man är högpresterande eller lågpresterande.

– Jag skulle säga att med dagens teknik är möjligheterna oändliga. Elever som har svårt för läsning kan med hjälp av exempelvis immersivereader och Inläsningstjänst nu läsa i böcker och läromedel, helt på egen hand. Elever som har svårt för att skriva kan diktera eller få stavningshjälp. En nyanländ elev kan delta i ordinarie undervisning redan första dagen i svensk skola med hjälp av en översättningsapp. Detta skapar mer tillgänglig undervisning och en undervisning som är mer anpassad, efter elevernas olika behov. Digitala verktyg höjer på så sätt undervisning till nästa nivå.

– AI som ligger i tiden och som är implementerat i flera läromedel gör att eleverna blir rättade och får feedback i realtid. De får uppgifter mer anpassade efter just deras kunskaper och behov. Med digitala verktyg blir kunskapsinlärningen multimodal. Man får en otroligt varierad undervisning om man lyckas använda digitala verktyg på rätt sätt. Man kan göra studiebesök, utan att ens behöva lämna klassrummet. Eleverna kan även skapa multimodala redovisningar, vilket gör att eleverna kan visa upp fler förmågor på samma gång. Eftersom kunskapen hela tiden är tillgänglig kan undervisningen individualiseras naturligt och alla kan få en utmanande undervisning på just deras nivå.

– Med hjälp av IT blir undervisningens genomgångar, material och uppgifter individanpassade. Eleverna får jobba på sin nivå men samtidigt utmanas och utvecklas. Det blir lättare att se och möta deras unika behov. Alla får synas, utan att någon blir utpekad. De får hjälp med planering och struktur. Abstrakta begrepp blir synligare och undervisningen tydligare, mer varierad, tillgänglig, meningsfull, verklighetstrogen, motiverande, kreativ, utvecklande och engagerande. Det blir även lättare att samarbeta och kommunicera = ett mer kollaborativt och inkluderande arbete. Digitala verktyg för mig som lärare är för mig ett måste, det är framtiden. Eleverna får en bättre och mer individanpassad undervisning. Det är iallafall så jag ser på det hela.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag tycker undervisningen blir mer verklighetsbaserad för eleverna, vilket gör att eleven själv blir mer aktiv i sitt arbete, med till exempelvis uppsatser och redovisningar. Jag och eleverna arbetar ofta tillsammans med digitala verktyg, vilket gör att vi både lär och skapar något tillsammans på samma gång. När det gäller planering använder jag alltid vår plattform Google och kan där lägga upp material som vi ska använda under lektionen. Detta underlättar mitt arbete något enormt och samtidigt ger det eleverna möjlighet att se materialet hur många gånger de vill och behöver. Inlämningar av eleverna lämnas också in på denna portal vilket gör att jag som lärare slipper en massa inlämnade dokument och kan ge direkt feedback och bedömning.

– Jag som lärare får en överskådlig syn över alla elever och vart de står i inlärningen. Detta gör att jag med exakthet kan tillgodose eleverna och deras olika behov. Föräldrar får helt nya förutsättningar för att bli delaktiga i deras barns skolgång. De kan ta del av elevarbeten i form av filmer, texter, böcker mm online med enkelhet. Föräldrar kan logga in i tjänster och följa deras barns utveckling samt veta vad och hur barnet lär sig i skolan. Elev som har utmaningar att ta sig till skolan till exempel på grund av långvarig sjukdom kan arbeta med samma saker som de andra gör i skolan. Jag som lärare kan även vara till hjälp för eleverna när de exempelvis gör en läxa. En elev kan sitta hemma och arbeta med en uppgift och stöta på problem och kanske inte har någon närstående som kan hjälpa till, då kan jag från skolan stötta eleven digitalt trots att vi befinner oss på olika platser. Detta minskar stressen och hjälper mig att känna att jag gör ett bra jobb och att jag räcker till. Jag upplever att undervisningen blir mer varierad, anpassad och effektiv. Det hjälper mig att ge varje elev bra möjligheter till att lyckas och utvecklas.

– Jag försöker att involvera digitala verktyg då jag planerar mina lektioner, och utgå från det när jag reflekterar över hur jag ska lägga upp undervisningen för att engagera eleverna så mycket som möjligt. Detta gör att jag måste tänka till lite extra inför varje moment, vilket motiverar mig mer att utvecklas som lärare. Somliga digitala verktyg är väldigt lätta att sätta sig in i och det krävs inte så mycket planering och förarbete, medan somliga kräver mer av mig. Jag har dock lärt mig att om jag lägger ner den tiden inför ett arbete, så kommer jag att få igen det senare. Detta då jag kan använda mig av samma digitala verktyg vid flera arbetsmoment och tillfällen. Digitala verktyg hjälper mig att spara tid och de hjälper mig att bli en bättre lärare.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Under coronatiden så har jag haft en otrolig användning av olika digitala verktyg – Allt från mina inspelade föreläsningar på Youtube till mina prov på exam.net.  Att till exempel använda Google Classroom har varit så givande. Att följa eleverna och deras arbete i realtid, samtidigt som man kunde plocka ut dem (en och en) för mer ingående samtal har varit fantastiskt. Jag upplevde det som att jag fick en mycket mer övergripande bild av eleverna och deras kunskap, än jag haft tidigare med mer traditionell undervisning. Jag kunde guida dem bättre och hjälpa dem mer än tidigare. Särskilt då vi arbetade med uppsatser och liknande.

– Proven på exam.net gjorde att jag kunde kontrollera deras kunskaper, utan större problem trots att alla elever nu satt hemma. När jag jämförde resultaten med tidigare, så såg jag ingen större förändring. De presterade precis som jag förväntat mig och hoppats på. Jag vet att alla lärare inte upplevde denna tid som positiv, men jag tror att det häger mycket på hur man använder digitala verktyg. Om man vet vilka digitala verktyg som passar vid olika tillfällen, hur man använder dem på rätt sätt osv. Så tror jag att betydligt fler skulle kunna bli mer positivt inställda till dem.

– Mitt upplägg förändrades nästan inte alls, trots att alla nu satt hemma (Både lärare och elever). Föreläsningar med Kahoot fungerade precis lika bra som tidigare. Jag har alltid ett Kahoot (Frågesport online) redo för att kunna kontrollera deras kunskaper efter en föreläsning. Gruppsamtal kunde man också skapa hur enkelt som helst genom Google Classroom. Vi behövde inte längre leta reda på en massa smårum att sitta i. Jag kunde också stänga ner rummen på ett väldigt snabbt och effektivt sätt. På så sätt så sparade både jag och eleverna en massa tid. Så på det stora hela skulle jag säga att jag blev bättre på att hantera digitala verktyg under pandemin och eleverna likaså. När de sedan skulle utvärdera undervisning, så fick jag fantastiska resultat.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?– På vår skola så arbetar alla lärare med olika digitala verktyg och uppskattar dem på olika sätt. Vi har svårt att föreställa oss en värld utan dem. Vi försöker hela tiden att lära av varandra och samtidigt inspirera andra. Vi lär oss hela tiden hur vi kan använda digitala verktyg på nya sätt och bättre sätt.

– Som lärare kan man aldrig bli full lärd. Man kan ständigt bli bättre och utvecklas och det är något som jag tycker att lärarna på Rytmus är duktig på och har anammat. Genom året så kör vi olika digitala kurser – Till exempelvis en om betyg och en om GDPR. Under coronapandemin så har vi haft många möten online och vi utvärderar ständigt vårt arbete med hjälp av olika digitala enkäter och undersökningar.

– Många av våra konserter har vi kört digitalt och det har uppskattats av såväl elever, som föräldrar och personal. Tanken är såklart att vi skall hitta ännu fler digitala verktyg att använda i framtiden och bli ännu bättre på att använda dem vi redan har. Google Classroom är en sak som jag kan garantera att vi kommer att fortsätta med, då det underlättar vårt arbete så pass mycket som det gör. Under pandemin så har vi haft många elever som varit hemma. Vi har därför kört alla våra lektioner online också, så att även dessa elever skall få möjlighet att hänga med i undervisning. Detta har räddat många och hjälpt dem att få ett betyg.

– På vår skola så arbetar alla lärare med olika digitala verktyg och uppskattar dem på olika sätt. Vi har svårt att föreställa oss en värld utan dem. Vi försöker hela tiden att lära av varandra och samtidigt inspirera andra. Vi lär oss hela tiden hur vi kan använda digitala verktyg på nya sätt och bättre sätt.

– Som lärare kan man aldrig bli full lärd. Man kan ständigt bli bättre och utvecklas och det är något som jag tycker att lärarna på Rytmus är duktig på och har anammat. Genom året så kör vi olika digitala kurser – till exempelvis en om betyg och en om GDPR. Under coronapandemin så har vi haft många möten online och vi utvärderar ständigt vårt arbete med hjälp av olika digitala enkäter och undersökningar.

– Många av våra konserter har vi kört digitalt och det har uppskattats av såväl elever, som föräldrar och personal. Tanken är såklart att vi skall hitta ännu fler digitala verktyg att använda i framtiden och bli ännu bättre på att använda dem vi redan har. Google Classroom är en sak som jag kan garantera att vi kommer att fortsätta med, då det underlättar vårt arbete så pass mycket som det gör. Under pandemin så har vi haft många elever som varit hemma. Vi har därför kört alla våra lektioner online också, så att även dessa elever skall få möjlighet att hänga med i undervisning. Detta har räddat många och hjälpt dem att få ett betyg.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Detta är en svår fråga, eftersom jag använder så pass många olika digitala verktyg och de är alla bra på sitt sätt. Jag skulle inte klara mig utan varken Google Classroom, Exam.net, Youtube eller Kahoot. De hjälper mig alla att få till en mer intressant och rolig undervisning. De hjälper mig alla att individanpassa undervisning, så att alla elever känner sig sedda och hörda. Jag tycker om att kunna erbjuda eleverna proven både digitalt och skriftligt. Jag tycker om att kunna lägga till vissa hjälpmedel för elever som behöver det, oavsett om det hjälper ett grupparbete eller uppsats. Jag tycker om att kunna se vad eleverna har lärt sig efter en lektion med hjälp av Kahoot. Jag tycker om att kunna publicera uppgifter, kunskapskrav, matriser, begreppslistor osv. online så att eleverna och deras föräldrar lätt kan se vad eleverna arbetar med, hur det går m.m. Att vara en digital lärare är för mig idag en självklarhet. Det finns så stora fördelar med att använda dem, så jag kan inte föreställa mig en värld utan dem.

– Men måste jag välja en så blir det nog Google Classroom. Jag använder ofta Google Classroom för att dela material med mina elever. Det förenklar också mitt arbeta att jag kan skjuta ut till exempel instruktioner, stödmallar, arbetsuppgifter via Classroom och där direkt skapa en kopia för varje elev. De gånger eleverna ska skriva digitalt i till exempel Google dokument kan jag enkelt följa upp elevernas lärande under lektionen, om jag vill och hinner. Jag kan även ge feedback direkt till eleverna. Det är enkelt att hålla reda på elevernas texter och uppgifter när de ligger i klassens Classroom. Eleverna kan även samarbeta i uppgifter jag delar digitalt, de kan skriva i samma dokument och alla har med sig dem hem. Classroom är också bra därför att man kan variera undervisning väldigt mycket. Jag kan ta ut eleverna till diskussioner utan problem. Man kan lägga in vad som helst, länkar till tidningsartiklar, Youtubeklipp med mera. På så sätt får eleverna en väldigt bra överblick över kursens gång och deras resultat. Google Classroom har på så sätt blivit en del av mitt lärande och jag tror att utan den skulle jag inte vara den lärare som jag är idag.