Marcus Henriksson

Foto Marcus Henriksson

Marcus Henriksson

Rytmus Gymnasium
Borlänge

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare i Historia, Samhällskunskap, Religion och Entreprenörskap

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Ända sedan jag var lärarstudent, så har jag försökt att förnya lärandet med hjälp av olika digitala verktyg. Digitala verktyg om de används på rätt sätt, kan enligt min uppfattning hjälpa alla elever att lära sig mer, än vad de gör idag. De kan hjälpa såväl svaga elever, som starka elever. IT kan göra det möjligt att för elever att söka information över hela världen. IT kan göra det möjligt för elever att se föreläsningar var som helst, hur ofta som helst, i olika hastigheter, på olika språk osv. Det finns nästan ingen begränsning på dess möjligheter och potential.  IT kan också göra undervisningen så mycket roligare, mer intressant och mer utmanande än någonsin tidigare. Den potentialen som IT har för elevernas lärande är därför väldigt svårslagen.

– Digitala verktyg och resurser är därför en väldigt stor del av min lärarroll. Jag använder olika digitala verktyg för olika ändamål. Powerpoint när jag håller i en föreläsning – Höjer upp nivån på mina föreläsningar rejält. Kahoot.it (frågesport online) för att testa av vad eleverna har lärt sig under lektionen.  Jag använder Kahoot efter nästan varje föreläsning som jag haft med elöeverna. Kahoot är en app, där man själv antingen kan använda andras eller skapa sina egna frågesporter. Jag använder den så mycket, därför att den inte bara gör min undervisning mer intressant och rolig för eleverna, utan också för att den är ett jättebra sätt för mig att ta reda på vad eleverna har lärt sig och inte. Jag kan också i appen, se vilka elever som har haft det lite lättare än andra och vilka som har haft det lite svårare. Detta gör att jag som lärare vet vart jag skall lägga mitt fokus. Kahoot är på så sätt ett väldigt bra digitalt verktyg, som jag hoppas att fler lärare kommer att använda i framtiden.

– Jag lägger också upp alla mina föreläsningar på Youtube (Jag har en egen SO kanal med över 280 föreläsningar), så att elever som är sjuka, borta eller bara vill plugga lite extra inför ett prov, kan göra det helt i deras egen takt.  Jag driver också en egen hemsida (Sokungen.se). Där finns det en rad olika artiklar inom SO området. Eleverna kan därför därför välja om de skall läsa eller lyssna för att ta till sig information. Att göra undervisningen varierad är enligt forskning det bästa sättet att lära sig, därför att alla elever är olika och lär sig bäst på olika sätt. Genom att använda mitt eget matieral så får jag också en mycket bättre koll på vilken information som eleverna får ta del utav, och som jag vet är trovärdig. Sen får eleverna också såklart hämta information från andra håll också ( andra sidor, läroböcker osv), men jag upplever att detta ger eleverna en bra grund att stå på.

– Proven görs vanligtvis på exam.net. Exam.net är en digital plattform, där man som lärare kan lägga upp prov för eleverna. Denna sida är enligt mig optimal om man ge eleverna prov under distansundervisning. Varför? Jo, därför att när man startar ett exam.net prov så stänger sidan ner allt annat på skrivbordet så att det inte går att sitta och leta information på andra sidor eller program. Dessutom kan man ge eleverna olika typer av hjälp med saker så som stavning osv. genom att tillåta rättstavningsprogram, ordbok, miniräknare osv. Man kan som lärare välja ut vilka elever som skall få vilken typ av hjälp, vilket är perfekt om man vill arbeta mer med att försöka inkludera alla elever. Men oavsett om jag undervisar hemifrån eller på skolan, så är digitala prov enligt mig så mycket bättre än traditionella. Varför? Jo, framförallt därför att elever som tidigare haft svårt att skriva för hand, presterar nu så mycket bättre.

– När det gäller planering, så använder jag alltid vår plattform Google. Där lägger jag upp allt material, allt ifrån kursens syfte och centrala innehåll till lektionsuppgifter. Alla mina föreläsningar finns sedan tillgängliga på Youtube, vilket gör att elever som missat något eller hade svårt att hänga med, kan titta på föreläsningen igen. Detta underlättar mitt arbete enormt och samtidigt ger det eleverna möjlighet att se materialet hur många gånger de vill och behöver. Inlämningar av eleverna lämnas också in på Google, vilket gör att jag som lärare slipper en massa inlämnade dokument och kan ge direkt feedback och bedömning. Jag som lärare får på så sätt en överskådlig syn över alla elever och vart de står i inlärningen. Detta gör att jag med exakthet kan tillgodose rätt undervisning till rätt elev. Föräldrar får också helt nya förutsättningar, för att bli delaktiga i deras barns skolgång. De kan ta del av elevarbeten i form av filmer, texter, böcker mm online med enkelhet. Föräldrar kan logga in och följa deras barns utveckling samt veta vad och hur barnet lär sig i skolan.

– Jag som lärare kan även vara till hjälp för eleverna, när de gör deras läxor. En elev kan sitta hemma och arbeta med en uppgift och stötta på problem, och kanske inte har någon närstående som kan hjälpa till. Då kan jag från skolan stötta eleven digitalt, trots att vi befinner oss på helt olika platser. Detta minskar stressen och hjälper mig att känna att jag gör ett bra jobb och räcker till. Jag upplever att undervisningen blir mer varierad, anpassad och effektiv. Kort och gott, utan digitala verktyg skulle jag inte vara den lärare som jag är idag. Mina elever skulle inte heller lära sig lika mycket. IT är och kommer alltid att vara en stor del av mitt sätt att bedriva undervisning. Det gör min undervisning mer intressant, mer lättillgänglig och mer individanpassad. Det gör mig till en bättre lärare, helt enkelt.
Jag skulle säga att med dagens teknik så är möjligheterna med IT nästintill oändliga. Elever som har svårt för läsning, kan nu med hjälp av exempelvis inläsningstjänst eller immersive reader läsa i böcker och läromedel, helt på egen hand. Elever som har svårt för att skriva, kan få nu texterna diktera eller få stavningshjälp. En nyanländ elev som tidigare inte kunde delta aktivt i undervisningen, kan nu delta i ordinarie undervisning redan från första dagen med hjälp av en översättningsapp. Är inte det fantastiskt?

– Att använda digitala hjälpmedel kan bli som att sätta en lärare i handen på varje elev. Elever finner nu ämnet mer intressant, vilket i sin tur ökar motivationen och hjälper inlärningen. I mina ämnen är Youtubeföreläsningar och frågar utifrån dessa, ett otroligt bra hjälpmedel då varje elev kan arbeta utifrån sitt eget tempo och förmåga. Eleverna kan med hjälp av digitala verktyg så som Google Dokument både bli rättade och få feedback i realtid. Alla får synas, utan att någon blir utpekad. Samma sak med Kahoot (dvs. Frågesport online). Tidigare så har vissa elever varit för blyga, för att svara på lektionerna. Detta är nu ett minne blott. Nu ser man också direkt vilka elever som hänger med och vilka som inte gör det. Detta helt utan att någon skall behöva känna sig utpekad. Detta gör inte bara undervisningen mer kul för de elever som det går bra för, utan gör det också lättare för mig att hjälpa de elever som har det svårt. En dubbel vinst med andra ord!

– Med digitala verktyg blir på så sätt kunskapsinlärningen multimodal. Man får en otroligt varierad undervisning, utan allt för stor ansträngning. Man kan göra studiebesök, utan att ens behöva lämna klassrummet. Eleverna kan också skapa multimodala redovisningar, vilket gör att eleverna kan visa upp fler förmågor på samma gång. Eftersom kunskapen hela tiden är tillgänglig kan undervisningen individualiseras naturligt och alla kan få en utmanande undervisning på just deras nivå. Digitala verktyg gör undervisningen tydligare, mer varierad, tillgänglig, meningsfull, verklighetstrogen, motiverande, kreativ, utvecklande och engagerande. Därför är de ett måste i min undervisning och en självklart för mig som undervisade lärare.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Som vi alla vet så blev undervisningen under corona pandemin för många lärare delvis, eller helt på distans. Att då ha kunskap av att använda olika digitala verktyg har för mig och många andra, varit av största vikt. Jag valde att fortsätta arbeta med de saker som jag har stor kunskap inom, så som till exempelvis Youtube. Eftersom många elever var sjuka under pandemin och därför frånvarande från vissa lektioner, kunde de därför nu lättare i efterhand arbeta sig ikapp. De kunde se exakt vad de har missat och på så sätt så blev de negativa följderna minimala.  Jag valde också att fortsätta med att ha ett kahoot, i slutet av mina föreläsningar. Dels för att kolla vilka frågor eleverna kunde, men också för att det är ett mycket bra sätt för eleverna att själva repetera vad vi precis har gått igenom. Diskussioner kunde vi fixa lätt genom Google Classroom, där kan man lätt dela in eleverna i grupper och lätt hoppa mellan grupperna, för att se vad de pratade om. Exam.net var perfekt att använda om man vill genomföra något prov och när eleverna arbetade med olika uppsatser och redovisningar, så kan man genom Google Classroom gå in och se, när eleverna skriver i realtid. Man kan lätt lämna kommentarer och på så sätt ge eleverna kontinuerlig feedback. Forskning visar hur viktigt det är att ge eleverna beröm och uppmuntran, under resans gång och inte bara i slutet. När eleverna skulle berätta hur de tycker att undervisningen varit, nu när vi hade kört enbart digital, så var det många som sa att det till och med hade gått bättre än vanligt.

– Svårigheten med digitalisering som jag ser det är att lära ut vilka appar/möjligheter som redan finns och hur lärare skall använda på dessa på bästa sätt, för att få till en så bra undervisning som det bara går. Om vi lyckas med detta, så kommer både elever och lärare inse vilka otroliga möjligheter som digitala verktyg erbjuder och hur en digital undervisning, inte bör ses som sämre undervisning, utan snarare en bättre. Jag tror dock att många elever och lärare redan har gjort denna upptäckt. Lärare använder digitala verktyg i allt större utsträckning. Utmaningen jag ser det sitter i att få resterande lärare att göra samma resa och inse att digital undervisning är framtiden. I en ständigt föränderlig värld, är digitala verktyg a och o. I vissa stunder behövs de mer, i vissa stunder mindre. Att vara förbered är dock alltid positivt. Därför anser jag att alla lärare borde bli bättre på att använda digitala verktyg och jag hoppas i framtiden att jag kan vara med och bidra där.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Rytmus så är det för oss en självklar del att använda oss av datorer och olika digitala verktyg. Att bli artist, utan att veta om hur den nya digitala världen som vi lever i, skulle bli väldigt problematiskt. Därför gör många lärare som jag och använder den senaste tekniken i vår undervisning. Kahoot har blivit en del för många lärare på vår skola. Likaså är det fler lärare idag som lägger upp saker på Youtube, som låter eleverna besöka olika platser online, som använder exam.net osv.

– Vi på Rytmus i Borlänge streamar idag våra konserter, och föreläsningar. Skolan finns t.o.m. att besöka i full 3D. Vi låter eleverna från olika Rytmus skolor träffa varandra online, ha möten, se på föreläsare ihop osv. Både för att göra det hela mer kostnadseffektivt men också för att lära eleverna vilka otroliga fördelar det finns med ny teknik.  I dagsläget så hoppas jag kunna inspirera fler kollegor genom att visa dem fördelarna med att använda olika digitala verktyg. Visa dem min youtube-kanal och vilken fantastisk respons den har fått av såväl elever,  som andra lärare. Visa dem min egen SO hemsida, mina kahoots osv.

– Jag vet att jag kommer att fortsätta göra allt jag kan, för att utveckla pedagogiken på skolan därför att det är vad jag tycker att eleverna förtjänar. De förtjänar den bästa möjliga undervisningen de kan få. Jag hoppas att jag får möjlighet i framtiden att ge mig ut i Sverige och föreläsa om fördelarna med  olika digitala verktyg. Digitala verktyg är inte någon helhetslösning, det handlar om att använda dem på rätt sätt. Jag hoppas kunna inspirera andra lärare att i alla fall våga försöka vara mer digitala och om de kan se samma vinster i undervisningen, som jag har själv har gjort.  Det är något jag verkligen brinner för. Digitala verktyg för mig är framtidens undervisning och de är här för att stanna.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Nej, alla de digitala verktyg som jag använder fyller en särskild roll och kompletterar varandra på ett fantastiskt sätt.
• Youtubeföreläsningar – Gör så att alla mina föreläsningar finns tillgängliga för elever, dygnet runt. Oavsett om en elev är sjuk eller bara vill repetera inför ett prov, så är detta ett fantastiskt verktyg att använda sig utav. Jag har därför min egen Youtube kanal med över 280 föreläsningar. Både kollegor och elever uppskattar den.

• En egen hemsida (Sokungen.se) – Här finns en rad artiklar inom SO området, där jag själv vet att den information som eleverna får ta del utav är trovärdig. Om elever har svårt för att lyssna, så kan jag alltid rekommendera denna källa.

• Exam.net – Exam.net är en digital plattform, där man som lärare kan lägga upp prov för eleverna. Oavsett om jag undervisar hemifrån eller på skolan, så är digitala prov så mycket bättre än traditionella. Elever som tidigare haft svårt att skriva för hand, presterar nu så mycket bättre.

• Kahoot – Jag använder Kahoot efter nästan varje föreläsning som jag haft. Kahoot är en app, där man själv antingen kan använda andras eller skapa sina egna frågesporter. Jag använder den så mycket, därför att den inte bara gör min undervisning mer intressant och rolig för eleverna, utan också för att den är ett jättebra sätt för mig att ta reda på vad eleverna har lärt sig och inte. Jag kan också i appen, se vilka elever som har haft det lite lättare än andra och vilka som har haft det lite svårare. Detta gör att jag som lärare vet vart jag skall lägga mitt fokus. Kahoot är på så sätt ett väldigt bra digitalt verktyg, som jag hoppas att fler lärare kommer att använda i framtiden.

• Google Classroom – Gör det möjligt att lägga upp en otrolig mäng material, allt från begreppslistor, aktuella videos till terminsplanering och de uppgifter som vi håller på med. Man kan följa eleverna när de skriver, ge dem kontinuerlig feedback och på så sätt får man en väldigt bra överblick som lärare.

– Tack vare dessa digitala verktyg, så kan jag när som helst göra hela min undervisning digital utan problem. Detta gör att jag känner mig betydligt mer trygg inför framtiden och det är en känsla som jag hoppas kunna sprida till så många lärare som möjligt.