Maria Nilsson

Foto Maria Nilsson

Maria Nilsson

Lundåkerskolan
Gislaved

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Förstelärare i svenska/svenska som andraspråk, Ledningsgruppsrepresentant, STL-föreläsare i kommunen, SKUA-utvecklare i kommunen

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I min undervisning stärks elevernas lärande med stöd av IT genom att läsförståelse, ordförståelse, skrivande och muntligt sker på ett varierat digitalt sätt som gör att alla mina elever känner inspiration och utökar förförståelsen samt att det gynnar hela processen i arbetsområdet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Digitala verktyg och resurser är en naturlig del av min undervisning och på så sätt även en självklar del i min planering av arbetsområde och lektioner samt i efterarbetet. Ett kollegialt samarbete finns också gällande digitala verktyg.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?’
– Coronatiden har ur ett digitalt perspektiv utvecklat min undervisning. Allt från att via sociala medier och olika samarbetsappar ha en digital kontakt med eleverna till att sociala medier har använts för att redovisa olika typer av arbeten. Användandet av vår digitala lärplattform har också utvecklats på hela skolan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Under pandemin har både elever och lärare på min skola testat att undervisa digitalt. Som förstelärare tipsar jag om olika digitala verktyg till personalen. Jag har också förståelse för att kollegor har kommit olika långt i användandet av digitala verktyg och är i behov av mer eller mindre stöttning från mig. Vi har också en IKT-ansvarig som delger information kring digitala verktyg.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Blooket.com är en otroligt rolig sida för att skapa frågor. Mycket användbar i alla mina grupper men speciellt i grupper med elever som är i behov av en aktivitet som bryter till exempel skrivandet, för att sedan få ny energi till att skriva vidare. Det finns olika typer av upplägg för vad som ska hända när en elev svarar rätt. Mina elevers favorit är när de får välja en av tre skattkistor vid rätt svar, för att de sedan i vald skattkista vinna guldmynt, förlora guldmynt och så vidare.