Maria Butros

Maria Butros

Södertälje friskola
Södertälje

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är utbildad förskollärare, jtog examen år 2021, och jag har arbetat på Södertälje friskola sen 2016. Jag brinner för mitt yrke och jag känner att jag ständigt utvecklas inom min yrkesroll vilket gör mig väldigt glad.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I min undervisning ser jag till att alla elever stimuleras oavsett kunskapsnivå. Det gör jag genom att anpassa min undervisning i elevernas nivå samt även med ”extra” anpassningar, med det menar jag då att jag även använder mig utav bildstöd som är ett förtydligande steg för steg vad eleven ska göra och hur eleven ska göra uppgiften.

– Många elever idag behöver tydlighet, och det är något vi pedagoger behöver erbjuda för att ge chansen till eleverna att få känna att de klarar av uppgifterna och att de har möjligheten att sträva efter de strävans mål. Genom att jag använder digitala verktyg i min undervisning är ett sätt att få med alla elever, de blir mer motiverade samt utvecklar ett lärande på ett lustfullt sätt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi använder de digitala verktygen i vår undervisning. Hela kollegiet arbetar med de digitala verktygen vi har på skolan, det ingår alltså i vår undervisning att lyfta det. Vi arbetar ständigt med att förbättra och utveckla det i verksamheten. Vi lyfter det arbetssättet under våra utvecklingsdagar samt under konferenser där många kollegor kan komma med idéer samt erfarenheter som man därefter kan bygga vidare i arbetssättet med de digitala verktygen.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Jag vill lyfta fram ett verktyg jag använder i mitt arbetssätt och det är just mitt digitala verktyg (IPad och projektorn) som jag kopplar upp på skärmen under mina undervisningar med eleverna där jag visar olika bilder, sagor, filmer och så vidare. som är mer tydliga för det jag vill lära ut och vilket budskap jag vill ska komma fram.

– När jag visar olika bilder så ser jag till att alla elever kommer till tals genom att prata, peka, visa, rita. Vi diskuterar även mycket om dem och utvecklar språkförståelsen och lär oss av varandra. Jag arbetar väldigt mycket med digitala verktyg för att ge eleverna möjlighet att utveckla sina kunskaper. Jag anpassar undervisningarna utifrån barnen kunskaper samt individnivå.

– Digitala verktyg är framtiden, det är något vi alla individer använder i vardagen och det utvecklas mer för varje dag. Idag arbetar jag med digitala verktyg och resultatet blir positivt bland eleverna och undervisningen.