Marianne Sjöö Laisio

foto v

Marianne Sjöö Laisio

Förskolan Västra Bråstorp
Motala

Presentation

Nominerad som del i gruppen Digitaliseringspedagogerna för förskolan i Motala

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskollärare och tog min förskollärarexamen med inriktning mot natur och teknik våren 2011 på Karlstad universitet. Digitalisering är ett område som alltid har fångat mitt intresse då den inom förskolan ger oss möjlighet att tillföra ytterligare dimensioner i barnens lärande. Sedan 2013 har jag arbetat som digitaliseringpedagog för ett förskoleområde i Motala kommun, ett uppdrag som precis som digitaliseringen har förändrats i snabb takt. Till en början handlade uppdraget om att utbilda kollegor i användandet av de digitala verktygen medan min roll idag främst syftar till att implementera utvecklingen av digitalisering utifrån ett pedagogiskt perspektiv, där målet är att alla barn i Motala kommuns förskolor ska ges en likvärdig möjlighet att utveckla en adekvat digital kompetens. Min roll är att vara inspiratör och väcka nyfikenhet hos mina medarbetare för att de i sin tur ska få möjlighet att utveckla digitaliseringen som ett komplement i sin undervisning i förskolan. Jag behöver vara omvärldsspanare där jag ligger steget före med aktuell forskning, samtidigt som jag behöver stärka dem som precis har börjat med digitalisering.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag tänker att digitaliseringen behöver bli integrerad i den övriga undervisningen i förskolan, där syftet är att tillföra nya dimensioner i barnens lärande. Digitaliseringen blir därmed en av flera delar i barnens lärprocesser. Genom att tidigt skapa goda digitala vanor hos barnen, där bland annat förståelsen för källkritik, nätetik, problemlösning och digitalt skapande finns med i undervisningen, får förskolan möjlighet att lägga grunden för barnens framtida digitala användande. Jag tror att det är viktigt att vi har en tydlig gemensam målbild av vad en adekvat digital kompetens hos barnen är. Som stöd i det arbetet tar jag hjälp av styrdokumenten och Skolverkets fyra aspekter av digital kompetens och använder i min undervisning.

– I den undervisning jag bedriver som förskollärare är de digitala verktygen ett naturligt inslag och en del av lärmiljöerna. Här får barnen befinna sig i digitala lärmiljöer där förutsättningar finns att arbeta med programmering, filmskapande och digitalt skapande och berättande. Genom projektorn kan jag förändra digitala lärmiljöer enkelt efter barnens intresse. Vi kan virtuellt besöka platser som vore omöjliga annat än i fantasin, något jag ser ger ett vidgat lärande hos barnen.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De digitala verktygen har öppnat upp många nya kommunikativa möjligheter och är väldigt tidsbesparande i mitt yrke. Programmen i Office 365 erbjuder mig oändligt många möjligheter till kommunikation, presentation, delande av dokument, skrivande och kollegialt lärande. Mitt arbete med dokumentation av barnens lärande och reflektion kring utbildningen har förenklats avsevärt i och med den möjlighet digitaliseringen erbjuder. Mycket ryms idag i min iPod i fickformat som jag självklart kombinerar med andra digitala verktyg.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Våren 2020 har varit en svår tid för hela världen, där vi inom förskolan har fått skapa alternativa kommunikationskanaler då fysiska möten har varit nödvändiga att begränsa. Digitaliseringen har för mig varit ett fantastiskt verktyg att fortsätta ha möten, utvecklingssamtal och presentationer som annars hade fått ställas in, på grund av rådande pandemi. Jag tror att förskolan delvis kommer att fortsätta att använda sig av många av de nya kommunikationssätten som digitaliseringen möjliggör, även när pandemin är över.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag har många favoritappar och dessa förändras över tid. För mig är det viktigt att apparna ger utrymme för barnen att vara kreativa skapare med hjälp av digital teknik. Green-screen är en app som jag använder mycket, där mitt huvudsyfte är att barnen ska få vara producenter i det digitala skapandet av film. De lär sig bland annat källkritik när de på några minuter kan förflytta sig från förskolans upplevelserum till rymden för utforska olika planeter, som de aldrig skulle kunna besöka på riktigt.

– Programmering, både analogt och digitalt, är en annan del av det digitaliseringen som jag arbetar mycket med. I förskolan är vi väldigt bra på att jobba med mönster, sortering och rutiner. Här kan vi enkelt integrera begrepp som algoritmer, kommandon, loopar och buggar. Genom att få in programmeringens grunder integrerat i vårt vardagliga arbete ges barnen möjlighet att utveckla ett datalogisk tänkande som de har användning för när vi går vidare till att arbeta med digital programmering med exempelvis appen och roboten Blue-bot.

– Den digitala bibliotekstjänsten Polyglutt är en app som har öppnat upp nya möjligheter för mig att ytterligare utveckla arbetet med bland annat barnens olika modersmål, tecken som stöd och barnkonventionen. Numera har vi möjlighet att läsa böcker både analogt och digitalt.