Marie Falgert

Marie Falgert

Makerpedagogerna
Sundbyberg

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som barnskötare och Makerpedagog på Milot/Granatäpplets Förskolor i Sundbyberg. Jag har varit Makerpedagog sedan januari 2024.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– När jag undervisar barnen och pedagogerna ger jag utrymme till att få prova och komma på egna lösningar. Jag stöttar och ställer frågor. Med de yngre barnen är det bra med bildstöd och fokusord då de inte alltid har språket. Då kan barnen peka och på så sätt kan vi få till en undervisning. Med de äldre barnen utmanar jag mer och ställer frågor och på så vis får vi i gång en dialog tillsammans. De digitala verktygen kommer in som en resurs i undervisningen på ett naturligt sätt. Barnen är nyfikna och vill prova.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi Makerpedagoger träffas ofta och har tillgång till vårt Makerspace, Kvasar.  Där utbyter vi idéer, har egna workshops och med barn och pedagoger. Jag som Makerpedagog tillsammans med inspiratörer håller workshops med pedagogerna på APT. Jag har även barngrupper tillsammans med pedagoger där vi har undervisningen tillsammans. Jag är med och stöttar och kommer med tips hur man kan komma vidare i projektet och plocka in det digitala. Vi har även olika forum i enheten där vi delger varandra idéer och inspirerar genom att visa upp vårt arbete med barnen.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Jag som Makerpedagog ser mig som ett stöd till pedagoger och barn att komma vidare i utvecklingen vad gäller projekt/digitala verktyg. Jag lyssnar på tankar och frågor och ger tips på vidare arbete i projektet. Vi tillsammans har en dialog om vilka eller vilket digitalt verktyg vi ska arbeta med i just det projektet.

– Ett exempel på en undervisningssituation, Vi arbetar just nu med insekter! Barnen har fotat insekter under sommaren. Vi pratar om insekterna, tar fram bildstöd och tecken. Vidare kopplar vi Greenscreen till projektet där barnen får vara producenter. Kan man sitta på en trollslända? Kan nyckelpigan vara större än mig? Vad är sant/falskt? Vidare arbetar vi med vingarna! Struktur, mönster, storlek. Här använder vi ägget och undersöker med. Här kan man arbeta vidare med estetiken och använda lera exempelvis i de olika mönstren på vingarna då vi projicerar upp en förstoring på papper.