Martin Gunnarsson
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är språklärare, och arbetar med engelska och högskoleförberedande kurser i svenska, SvA, och engelska.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT ökar tillgängligheten i undervisningen, ger tillgång till olika verktyg som kan underlätta för elever med särskilda behov, och kan öka likvärdigheten i undervisningen. Digitaliseringen får dock inte ses som, eller bli, ett självändamål.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De ger mig möjlighet att anpassa lektionsinnehållet individuellt för eleverna, möjliggör att jag kan följa elevernas arbete i realtid och ge snabb återkoppling. System som låter mig se ändringshistoriken gör det också möjligt att följa elevernas progression på ett annat sätt än att bara se den färdigställda inlämningen.
Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Alldeles för mycket, men ska jag välja en specifik sak blir det fördelen med att tillhandahålla inspelade genomgångar, som eleven kan ta del av upprepade gånger för ökad förståelse.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi arbetar med kollegialt lärande och delar med oss av tankar, idéer och hela upplägg till varandra flertalet gånger under ett läsår. Alla har något att tillföra.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag är nog lite tråkig här, men Google Classroom är så etablerat nu att det är svårt att tänka sig arbetet utan det.