Mikaela Johansson

foto Mikaela Johansson

Mikaela Johansson

Sjuntorpssskolan och Upphärad skola
Trollhättan

Presentation

Nominerad som en del i projektgruppen för Rörelse-Glädje-Kunskap, med deltagare från fem olika skolor i Trollhättan.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en 32-årig legitimerad grundskollärare med inriktning mot F-3. Sedan två år tillbaka arbetar jag på en liten skola utanför Trollhättan, där jag nu är mentor för en årskurs 3, som jag haft den stora äran att följa sedan eleverna började årskurs 1.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT kan hjälpa dig som lärare att individanpassa din undervisning, samt att göra eleverna delaktiga på ett enklare sätt. För de elever som behöver extra stöd eller utmaningar kan IT vara ett bra hjälpmedel för att göra undervisningen tillgänglig för alla. Av erfarenhet vet jag att användandet av digitala verktyg i undervisningen ofta motiverar elever och gör att de upplever skolarbetet mer lustfyllt. Motiverade elever anstränger sig mer och ju mer ansträngning desto mer lärande.

– Digitala verktyg kan hjälpa alla elever, oavsett förutsättningar, att lyckas! IT får eleverna att klara av saker som de annars inte skulle klara. IT hjälper eleverna att nå längre i sin kunskapsutveckling. Som exempel på det kan elever med finmotoriska svårigheter fokusera på texters innehåll och bearbetning på ett annat sätt när de inte längre behöver kämpa med själva utformandet av bokstäverna, elever som har svårigheter med läsning kan få sina egna eller andras texter upplästa för sig. Med hjälp av de olika presentationsverktyg som finns kan elever skapa kreativa presentationer utan att vara bra på att rita. Via IT är det enklare och går väldigt mycket snabbare att hitta riktiga mottagare till elevers arbeten, vilket även det fungerar motivationshöjande och ökar graden av ansträngning, samt lärande hos eleverna.

– Digitala verktyg har skapat helt andra förutsättningar för dokumentation av elevers lärande, vilket gör det enklare att synliggöra lärande över lång tid och på så sätt göra eleverna medvetna om sitt eget lärande (den metakognitiva delen av den formativa undervisningen).

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag använder digitala verktyg för att planera, vilket gör det enklare för mig att strukturera upp min planering, samt att redigera den vid behov. Med hjälp av digitala verktyg kan jag samla elevernas arbeten och dokumentation på ett lättillgängligt ställe, samt ge dem digital feedback var jag än befinner mig. Den oändliga mängd variation som IT möjliggör för min undervisning gör att jag kan variera arbetssätt och arbetsformer och hitta något som kan tilltala varje elev. IT hjälper mig också till smidig kommunikation med vårdnadshavare och kollegor. Vår digitala lärplattform gör det möjligt för mig att enkelt kunna överblicka elevers/klassers kunskapsöversikter.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– De utmaningar som digitaliseringen gav under vt-20 har mest handlat om krångel med nätverksuppkopplingar, samt att få med alla lärare ”på digitaliseringståget”. När flera elever, på grund av Covid-19 var hemma skapade digitaliseringen förutsättningar för elever att tillgodogöra sig undervisningen hemifrån på ett annat sätt än tidigare.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Active quiz; en app där jag som lärare kan kombinera teoretisk undervisning med aktiva elever, vilket bidrar till både lärande och rörelseglädje. I en tid där vi kan se att fler och fler elever tenderar att röra sig allt mindre på fritiden är det toppen när vi som lärare kan bidra till att aktivera eleverna fysiskt på samma gång som de tillvaratar sig undervisningen, vilket dessutom forskning visat sig ha en positiv påverkan på elevers inlärningsförmåga.
– Med hjälp av Active quiz lär sig elever samarbeta runt en konkret enhet där de måste röra sig en förinställd sträcka för att få nya frågor att svara på. Äldre elever hjälper de yngre vid behov. Som lärare kan du välja att skapa dina egna quiz eller aktivera redan skapade quizutmaningar. Jag skickar ut mina elever att genomföra ett Active quiz för att ta reda på deras förkunskaper kring ett nytt ämnesområde, för att repetera begrepp eller för att checka av vad de lärt sig i slutet av ett arbetsområde. Active quiz kan hjälpa dig som lärare i det systematiska kvalitetsarbetet, genom att du på ett enkelt sätt kan få reda på VAR eleverna befinner sig och utifrån det planera din undervisning mot målen eleverna ska nå.

– Vid sjukfrånvaro i personalen, när klasser ev behöver slås ihop eller när du går in som vikarie i en klass går det snabbt och enkelt för mig att aktivera en redan skapad quizutmaning med något elevgruppen behöver träna på.